خبرگزاری مهر- رتبه چهل و هشتم رتبه‌بندی ۵۰۰ ابررایانه جهان در اختیار سیستم محاسباتی قرار دارد که برای اولین بار در جهان در آن از مجموعه‌های حافظه‌های فلش به جای حافظه‌های دیسکی استفاده شده است. به تازگی مرکز ابررایانه ای سن دیه گو به صورت رسمی اولین ابررایانه جهان را که در آن به جای حافظه‌های صفحه‌ای از حافظه فلش استفاده شده را راه‌اندازی کرده است.

ابررایانه «گوردون» از حجم حافظه فلشی برابر ۳۰۰ ترابایت استفاده می‌کند، حافظه‌های فلش این ابررایانه از سری ۷۱۰ اینتل بوده و به نرم‌افزاری مجهز است که می‌تواند منابع سرورهای فیزیکی چندگانه را در قالب یک ابرسرور متراکم سازد تا به این شکل کاربر بتواند به جای انتظار کشیدن برای دسترسی سیستم به دیسک‌های حافظه به صورت رایج به صورت آنی به اطلاعات دسترسی پیدا کند. به گفته محققان گوردون می‌تواند پایگاه داده‌هایی را با سرعتی ۱۰ برابر سریعتر از حافظه‌های معمولی مدیریت کند به شکلی که هم‌اکنون در رتبه بندی رسمی ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داده است.

این ابررایانه از معماری منحصر به فردی بهره برده است، به طوری که ابرسرورهای متشکل از ۳۲ سرور و دو سرور I/O در درون یک مخزن مجازی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند، از این رو برای استفاده از آن کار چندان پیچیده‌ای نخواهد بود.