آرامش قبل از توفان - ۲۰ آذر ۹۰

بازار دیجیتال- با وجود کاهش نرخ دلار آزاد طی یک هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار لپ تاپ تغییری نکرده است و حتی گروهی از فعالان بازار به دلیل کاهش بیشتر حجم موجودی بازار قیمت‌ها را مجددا افزایش داده‌اند. به گفته بهنامی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، با وجود کاهش نرخ دلار اما اکثر فعالان بازار از کاهش قیمت‌ها خودداری کرده‌اند، زیرا می‌دانند نمی‌توان به شرایط بازار اعتماد کرد.

صالحیان، یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: کاهش نرخ دلار در حد ۱۵ یا ۲۰تومان نمی‌تواند باعث ایجاد انگیزه برای کاهش قیمت‌ها نزد فعالان بازار شود. به گفته وی، در شرایط فعلی فعالان بازار و همچنین خریداران اعتمادی به روند قیمت دلار نداشته و در این بین فروشنده و فعالی که پای سرمایه‌اش در میان است بیشتر باید محتاط باشد.

فعالان بازار همچنین با اشاره به روند کند واردات کالاهایی نظیر لپ‌تاپ می‌گویند، سختگیری‌هایی که برای واردات کالاها می‌شود و همچنین افزایش هزینه‌های ترخیص کالا در کنار رشد شدید قیمت‌ها باعث شده است روند واردات کالا شکل کندتری به خود بگیرد و به این ترتیب موجودی در بازار کمتر از قبل شده است. البته تعدادی از شرکت‌ها و برخی از فروشندگان به طور مسافری چند مدل جدید وارد بازار کرده‌اند، ولی به دلیل قیمت بالای این کالاها، سودی شامل حال واردکنندگان نمی‌شود.

فعالان بازار همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه الکامپ گفتند، با توجه به اینکه بیشتر مراجعین به نمایشگاه الکامپ برای مشاهده محصولات جدید مراجعه می‌کنند، میزان مراجعه به بازار بسیار کم می‌شود. این تجربه سال‌های قبل است که فعالان بازار دارند؛ اما به گفته بهنامی، یکی از فعالان بازار گویا امسال بر خلاف سال گذشته حضور غرفه‌داران فروشگاهی در حد بسیار ناچیزی است و بر خلاف سال گذشته صنف فروشنده برای خود فضای اختصاصی چندانی در اختیار ندارند. اما با این حال شرکت‌های واردکننده که در نمایشگاه غرفه دارند،برای ارجاع مشتری به فروشگاه یا نمایندگی فروش محصولات خود اقدام به ارائه قیمت‌های خلاف واقع به مشتری می‌کنند و به این ترتیب نظم بازار به کلی به هم می‌خورد.

بهنامی با بیان اینکه هر سال همزمان با برگزاری نمایشکاه الکامپ، وضعیت بازار آشفته تر از قبل می‌شود گفت: امیدواریم امسال با عدم حضور گسترده فروشندگان در این نمایشگاه بازار با مشکلات سال گذشته مواجه نشود.

علی مرادیان یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های بهنامی گفت: اگر چه به نظر نمی‌رسد امسال شرکت‌های عرضه‌کننده در زمینه سخت‌افزار، محصولات چندان جدید و خاصی برای ارائه در نمایشگاه داشته باشند، اما نمی‌توان منکر تاثیر برگزاری این نمایشگاه در وضعیت بازار شد.به گفته وی، معمولا در ایام برگزاری نمایشگاه الکامپ، بازار خلوت و راکد است، اما اصل ماجرا پس از خاتمه دوران برگزاری نمایشگاه است که مشتریان با در دست داشتن لیست‌های قیمتی با قیمت‌های خلاف واقع به بازار مراجعه می‌کنند و اکثرا دست خالی راهی خانه می‌شوند.

به گفته فعالان بازار، در وضعیتی که شرایط بازار به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز، رشد جهانی قیمت‌ها و... نامساعد است، برگزاری الکامپ هم به رکود حاکم بر بازار دامن زده است.