بازار دیجیتال- در سال‌های اخیر و با رونق بیشتر تبلت‌های چند رسانه‌ای، بازار کامپیوترهای شخصی با رکودی نسبی مواجه و سرعت رشد آن کندتر شد. درست به همین دلیل هم بود که شرکت‌های تولید کننده به دنبال راهی برای بازگرداندن رونق به این بازار به تولید کامپیوترهای قابل حمل با طراحی جدید روی آوردند و در نتیجه نوت‌بوک‌های فوق باریک یا اولترابوک‌ها روانه بازار شدند.

حالا این نوت‌بوک‌های فوق باریک به تدریج محبوبیت بیشتری در بازار پیدا کرده و جان دوباره‌ای به بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بخشیده‌اند. در واقع به همین دلیل هم هست که جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که نوت‌بوک‌های فوق باریک تا سال ۲۰۱۵ سهم بیش از ۴۰ درصدی از بازار جهانی نوت‌بوک‌ها را در اختیار خواهند داشت. این تحقیق که به تازگی توسط موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli انجام شده است، نشان می‌دهد که نوت‌بوک‌های فوق باریک تا سال ۲۰۱۵ سهم ۴۳ درصدی از کل صادرات جهانی انواع نوت‌بوک‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند. این در حالی است که سهم اولترابوک‌ها از بازار جهانی انواع نوت‌بوک در سال ۲۰۱۱ برابر ۲ درصد و در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۳ درصد خواهد بود.
به عقیده کارشناسان سال 2011 اولین سال حضور پر رنگ نوت‌بوک‌های فوق باریک در بازار جهانی بوده است و به سرعت این محصولات طرفداران بیشتری در میان کاربران و خریداران مختلف پیدا خواهند کرد، تا جایی که انتظار می‌رود این نوت‌بوک‌های فوق باریک سهم 28 درصد در سال 2013 و سهم 38 درصدی در سال 2014 از بازار جهانی نوت‌بوک‌ها را در اختیار خواهند گرفت. فعالان بازار نوت‌بوک معتقدند که نوت‌بوک‌ها برای رقابت با تبلت‌های چند رسانه‌ای باید طراحی جذاب‌تری برای کاربران و خریداران داشته باشند و نوت‌بوک‌های فوق باریک توانسته‌اند با داشتن فاکتورهای مدرن و عملکرد سریع‌تر توجه تعداد بیشتری از کاربران تبلت‌ها را به خودشان جلب کنند و جان دوباره‌ای به بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل بدهند. با این همه، اما همچنان خطر تبلت‌های چند رسانه‌ای به شکل جدی وجود دارد تا جایی که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که بازار جهانی تبلت‌های چند رسانه‌ای با متوسط نرخ رشد سالانه بیش از 42 درصدی تا سال 2015 رشد خواهند کرد و روند رشد سریع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل داشته باشد. در مقابل، متوسط نرخ رشد سالانه بازار جهانی نوت‌بوک‌ها در همین زمان یعنی در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 برابر 10 درصد خواهد بود.حالا نوت‌بوک‌های فوق باریک یا اولترا بوک‌ها به عرصه رقابتی جدید در بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل تبدیل شده‌اند تا جایی که شرکت‌های تولیدکننده مختلف به طراحی و تولید این محصولات روی آورده‌‌اند. به عقیده کارشناسان این موضوع می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به کاهش قیمت نوت‌بوک‌های فوق باریک منجر شود. این محصولات در حال حاضر با قیمتی کمتر از هزار دلار به بازار عرضه می‌شوند که از نظر بسیاری از خریداران قیمت گرانی محسوب می‌شود. هر چند بسیاری از خریداران حاضرند این نوت‌بوک‌ها را با همین قیمت گران هم بخرند، اما اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند هزینه کمتری برای خرید این محصولات صرف کنند.