تمامی سوئیچ‌های قدیمی از شبکه همراه اول منفک و این شبکه بر بستر IP قرار خواهد گرفت و ممکن است یک سوئیچ به مشترکان چند استان سرویس دهد. حسن رضوی، معاون عملیات مناطق شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: در زمان وقوع حوادث طبیعی که تمام زیرساخت‌های منطقه حادثه دیده از بین می‌رود، می‌توان به وسیله سایت‌های متحرک، مجدد ارتباطات را برقرار کرد. معاون همراه اول با بیان این‌که این اپراتور بیش از ۱۵۰ سایت متحرک و اضطراری دارد، گفت: این سایت‌ها برای استفاده در هنگام بروز حوادث غیرمنتظره مانند سیل، زلزله، رانش زمین، بروز اختلال در سایت‌های ثابت و نیاز به ترافیک بیش از حد معمول در یک مکان خاص استفاده می‌شوند. به گفته معاون عملیات مناطق شرکت ارتباطات سیار ایران تا پایان سال تمامی مناطق کشور از نظر کیفیت شبکه به بالاترین حد استاندارد می‌رسند.

مشکلات استفاده از تجهیزات خارجی

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات خارجی مخابراتی با خود تبعات مختلفی به همراه دارد، اعلام کرد: تعطیلی کارخانجات مخابراتی، ایجاد بیکاری و در نهایت تبدیل شدن ایران به یکی ازکشورهای مستعمره چین از جمله عواقب استفاده از تجهیزات خارجی در شبکه مخابراتی کشور است.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به اینکه چندی پیش سوالی در خصوص نحوه تامین تجهیزات مخابراتی سوالاتی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرسیده شد، اعلام کرد: رضا تقی پور نتوانست در این خصوص توضیحات قانع‌کننده ارائه دهد. وی با اشاره به پیشنهاد تحقیق و تفحص از نحوه تامین تجهیزات مخابرات مطرح شده، اعلام کرد: بررسی این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: بر همین اساس سوالاتی در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. چندی پیش سید رضا دستغیب پیشنهاد تحقیق و تفحص از نحوه تامین تجهیزات شبکه مخابراتی کشور را در کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد.

استفاده از تجهیزات چینی در شبکه مخابراتی کشورباعث شده تا کمتر از تجهیزات تولید داخل استفاده شود و همین امر به تدریج سبب ورشکستگی وتعطیلی کارخانجات مخابراتی در کشور شده است.