رشد 150 هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ طی دو ماه گذشته

بازار دیجیتال- رشد مجدد نرخ آزاد دلار به رقم یک هزار و ۳۴۵ تومان روند صعودی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر را سرعت بیشتری بخشید، به طوری که فعالان بازار از رشد ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ طی روز گذشته و همچنین افزایش ۱۰ تا ۴۰ هزار تومانی نرخ لپ‌تاپ طی یک هفته گذشته خبر می‌دهند. فعالان بازار که در قیمت‌گذاری کالاهایشان پیرو جریان نوسانات نرخ ارز، به ویژه نرخ آزاد آن هستند، طی دو ماه اخیر به طور مرتب قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و می‌توان میزان رشد قیمت لپ‌تاپ را طی دو ماه گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و در مورد برخی از برندها حدود ۲۰۰هزارتومان اعلام کرد.

بنائی، یکی از فعالان بازار در این‌باره می‌گوید، با توجه به بروز این اتفاقات در بازار میزان تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته است و علاوه بر این شرکت‌های عرضه‌کننده به غیر از تعداد معدودی از ورود مدل‌های جدید به بازار خودداری کرده‌اند.

محسن بهنامی یکی از فعالان بازار کامپیوتر، در این باره می‌گوید، به غیر از برند سونی که چند مدل لپ‌تاپ در سری‌هایz ،EG و EH به بازار عرضه کرده است سایر برندها مدل جدیدی وارد بازار نکرده‌اند.

فعالان بازار همچنین به چند دستگی قیمت در بازار اشاره کرده و می‌گویند، با توجه به اینکه قیمت‌گذاری در بازار نظم خاصی ندارد، فعالان بازار با اعمال قیمت سلیقه‌ای در مورد کالاهایشان نظم بازار را بیش از پیش به هم زده‌اند. به همین دلیل در بازار اکثر فروشگاه‌های عرضه کننده لپ‌تاپ از ارائه لیست قیمت لپ‌تاپ خودداری می‌کنند.

سهیلی در این باره می‌گوید، در حال حاضر محصولات برندهایی نظیر اپل، DELL، SONY با بیشترین میزان رشد قیمت مواجه شده‌اند و می‌توان گفت طی دو ماه گذشته میزان رشد قیمت لپ‌تاپ‌های این برند در حدود ۱۵۰ هزار تومان بوده است که البته بسیاری از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها به ویژه مدل‌های ارزان قیمت در بازار موجود نیستند.

فعالان بازار همچنین از کاهش شدید موجودی مدل‌های ارزان قیمت و پرفروش در بازار خبر داده و می‌گویند مدل‌های پرفروش سابق تقریبا در بازار نایاب شده‌اند.