همه چیز سه بعدی...حتی ولتاژ!

بازار دیجیتال- ۳D Power گیگابایت محصول جدیدی از این برند است که ابزاری کاملا سه بعدی با رابط کاربری است که نظیرش تا به حال کمتر دیده شده و بسیار کاربرپسند است. همچنین کار کردن با آن بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد. این نرم‌افزار که از این به بعد برای تمامی‌مادربورد‌های سری X۷۹ این شرکت در نظر گرفته خواهد شد، می‌توان به عنوان اولین نرم‌افزار‌ با عملکرد کاملا واقعی و نتیجه بخش در ایجاد تنظیمات مرتبط با فرکانس‌های عملکردی دانست. این ابزار به شکل یک مکعب سه بعدی به نمایش در می‌آید که در هر وجه آن یکی از سه عامل اساسی در کنترل سیستم و کارآیی یعنی ولتاژ، فرکانس و فاز خود نمایی می‌کند. با طراحی جدید که در آن توان رسانی کاملا به طور دیجیتال و هوشمند در مادربوردها انجام خواهد شد، اتلاف توان به حداقل خواهد رسید و دما و پایداری دیگر از مشکلات کاربران نخواهند بود.

گیگابایت در طراحی جدید خود یک توان رسانی سه سویه را در نظر گرفته که از یک سو توان رسانی بهینه را به پردازنده ارائه می‌کند و از طرفی به حافظه‌ها به طور مجزا می‌نگرد و آنها را به دو بخش تقسیم می‌کند تا توان رسانی کاملا حساب شده و دقیق را برای هر بخش به ارمغان بیاورد.

هنگام عمل با این نرم‌افزار‌ با باز کردن بخش تنظیمات ولتاژ به یک پنجره سه صفحه ای می‌رسیم که در آنها می‌توان تنظیماتی همچون محافظت در برابر ولتاژ اضافی(OVP)، توربو ولتاژ، که خود دارای چهار حالت پیش فرض (Standard، Fast، Turbo، Extreme) است و میزان‌سازی خط بارگذاری را اعمال کرد که تاثیری غیرقابل انکار در زمان پاسخگویی حافظه خواهد داشت همچنین از ایجاد Vdroop هم جلوگیری خواهد شد و کاربر قادر است با افزایش ولتاژ به جای افزایش جریان، به ولتاژ مناسبی دست یابد. در وجه دیگر این مکعب به تنظیمات فاز می‌رسیم که با استفاده از آنها کاربر قادر خواهد بود تا فاز پردازنده را از کارآیی سبک تا کارآیی بسیار بالا با ۶ حالت پیش فرض و از قبل تعیین شده تنظیم کند و در زمان نیاز سیستم توان بیشتری را در اختیار پردازنده و حافظه‌ها قرار دهد. همچنین در این بخش با فعال ساختن ایمنی در برابر جریان اضافی(OCP) می‌توان از امنیت کامل سیستم اطمینان پیدا کرد. در وجه دیگر این مکعب به تنظیمات فرکانس می‌رسیم که از طریق آن قادر خواهید بود تا بازه بالاترین و پایین‌ترین حد فرکانس PWM را تعیین کنید و به تنظیمات فرکانس PWM پردازنده، VTG، IMC، DRAM دسترسی خواهید یافت. تمامی‌ این تنظیمات پیچیده و دشوار به سادگی توسط این ابزار هوشمند در اختیار کاربران قرار گرفته و نکته‌ای که این نرم‌افزار‌ را به محصولی متمایز از هم نوعانش تبدیل می‌کند این است که تمامی‌ تنظیمات اعمال شده در فرکانس‌ها در حالت عملکرد سیستم بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد آن قابل اعمال است و در محیط سیستم عامل اجرا خواهد شد.

در مجموع این ابزار ارائه شده توسط گیگابایت درهای جدیدی را به روی کاربران برای در دست گرفتن کامل اختیار رایانه خود می‌گشاید و می‌توان آن را ارمغان انقلاب X۷۹‌ها دانست.