فعالان و دست‌اندرکاران معتقدند که واردات گسترده گوشی‌های ارزان قیمت باعث شده تا مشتریان تمایل چندانی به خرید گوشی‌های دست دوم نداشته باشند. «محمد نیکوند» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: طی چند ماه گذشته در پی افزایش عرضه گوشی‌های ارزان قیمتی که از طریق مبادی قانونی و غیرقانونی وارد بازار می‌شوند، بازار خرید و فروش گوشی‌های کارکرده را بی رونق کرده است.وی افزود: چندی پیش بیشتر کاربران تلفن همراه، تمایل زیادی به گوشی‌های دست دوم و کارکرده نشان می‌دادند؛ اما مدتی است با افزایش گسترده گوشی‌های ارزان قیمت میزان تقاضا برای این نوع سیم‌کارت‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ترس از خرید گوشی‌های نامطمئن، بازسازی و سرقتی بودن گوشی‌های دست دوم باعث شده تا بازار گوشی‌های کارکرده در این روزها بی‌رونق سپری شود.این فعال بازار افزایش عرضه گوشی‌های ارزان قیمت با امکانات مناسب را عامل اصلی کاهش خریدوفروش گوشی‌های دست دوم دانست و گفت: افزایش عرضه گوشی‌های چینی و ایرانی با امکانات بالا و قیمت مقرون به صرفه تا ۱۰۰ هزار تومان باعث شده تا اکثر مشتریان تمایلی به خرید گوشی‌های کارکرده نشان ندهند.

در همین حال برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که عدم اطمینان مشتریان از سالم بودن انواع قطعات گوشی کارکرده که شامل باتری، شارژر و آنتن‌دهی است از دیگر دلایل بی‌رونقی بازار این نوع گوشی‌ها محسوب می‌شود.