رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران گفت: تا زمانی که بازار تلفن همراه مملو از گوشی‌های گارانتی‌دار رسمی توسط نمایندگان قانونی نشود، نمی توان این بازار را از گوشی‌های قاچاق خالی کرد. ابراهیم درستی با بیان این مطلب اظهار کرد: در صورتی که نیاز بازار تلفن همراه توسط نمایندگان رسمی تامین نشود و به جمع‌آوری گوشی‌های قاچاقی نپردازیم شاهد رشد قیمت کاذب انواع گوشی‌ها در بازار این کالای ارتباطی خواهیم شد.

وی با اشاره به جمع آوری گوشی‌های قاچاق و بدون گارانتی رسمی گفت: در ابتدا باید نیاز بازار تلفن همراه توسط شرکت‌های قانونی برآورده شود، سپس جمع‌آوری گوشی‌های بدون گارانتی و قاچاقی در دستور کار قرار گیرد. وی تصریح کرد: برای جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق باید نیاز بازار را در نظر گرفت که در صورت جمع‌آوری کالاهای قاچاق نظم این بازاری که بالغ بر ۶۵ میلیون مشترک دارد، برهم زده نشود. وی افزود: در صورت بدون در نظر گرفتن توازن عرضه وتقاضا برای این کالای ارتباطی، شاهد رشد چشمگیر این کالای ارتباطی در سطح بازار خواهیم شد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران گفت: با تعرفه ۱۰ درصدی واردات گوشی تلفن همراه و جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق، این بازار به بازاری متعادل برای کاربران تلفن همراه ایرانی تبدیل خواهد شد. ابراهیم درستی خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه گوشی تلفن‌همراه یکی از اقدامات مثبت دولت برای جلوگیری از افزایش فعالیت قاچاقچیان در این بازار بود که کمک شایانی به نمایندگان قانونی و ساماندهی این بازار کرده است.

در حدود دو ماه گذشته جلسه‌ای در سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دست‌اندرکاران حوزه بازار تلفن همراه صورت گرفت و در آن مصوبه‌هایی برای ساماندهی بازار از جمله کاهش مدت زمان ترخیص کالا در گمرک، اطلاع‌رسانی در زمینه خرید محصولات اصلی و غیرقاچاق و همچنین تشدید همه جانبه با ورود و حمل و نقل گوشی تلفن همراه قاچاق به ویژه نحوه جمع‌آوری گوشی‌های غیرمجاز و قاچاق در سطح عرضه اتخاذ شد.