در میان تمامی دوربین‌های بزرگ و کوچک، حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، دیجیتال و مکانیکی که در دنیای عکاسی وجود دارند، چند نمونه هستند که می‌توانند با قابلیت‌های خود انسان را شگفت‌زده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوربین‌های دیجیتال پیوسته در حال تکاملند. حسگرهای آنها بزرگ‌تر می‌شود، مگاپیکسل آنها افزایش پیدا می‌کند و به این شکل تصاویری که تولید می‌کنند از کیفیت بالاتری بهره خواهند برد. با این همه پیشرفت فناوری می‌تواند استثناهایی را نیز در دوربین‌ها به وجود آورد، مشابه آنچه در دوربین‌های زیر می‌بینید:

چشم‌اندازی به وسعت جهان


در صورتی که عکاس بخواهد تصویری پانوراما را به صورت دیجیتال خلق کند، معمولا با استفاده از برنامه‌های فتوشاپ از تکنیک چسباندن تصاویر به یکدیگر استفاده می‌کند. با این همه دوربین Seitz ۱۶X۷ برای ثبت تصاویر زیبای پانوراما در کسری از ثانیه تولید شده است.

عکاسی و تصویربرداری سه بعدی


دوربین FPR ۳D W۳ از خانواده فوجی فیلم اولین دوربین عکاسی و تصویربرداری در جهان است که فیلم‌ها و عکس‌های سه بعدی با کیفیت بسیار بالا به ثبت می‌رساند.استفاده از این دوربین ساده است، تنها باید کلید شاتر را فشار داد تا جهان اطراف را در چارچوبی سه بعدی مشاهده کرده و به ثبت رساند.

دوربینی به ارزش تاریخ


این دوربین Leica سری صفر که در سال ۱۹۲۳ ساخته شده است به دلیل اهمیت تاریخی و وضعیت نمادینش قیمتی در حدود ۷۴/۱ میلیون دلار دارد. تنها ۲۵ نمونه از این دوربین در جهان ساخته شده است و این دوربین هفتمین نمونه و تنها نمونه‌ای است که به زبان آلمانی روی آن حکاکی شده است.

دوربینی با مهندسی یک خودرو


شرکت Leica همچنان در حال ساخت مرغوب‌ترین دوربین‌های عکاسی در جهان است و دوربین M۹ Titanum نیز از این موضوع مستثنی نیست. این دوربین نتیجه همکاری شرکت Leica با طراح مشهور شرکت خودروسازی آئودی، «والتر دسیلوا» است.بدنه این دوربین از تیتانیومی به دقت مهندسی شده ساخته شده است و حاشیه‌های آن از چرمی پوشانده شده که معمولا در ساخت داخل برترین خودروهای آئودی به کار گرفته می‌شود. تنها ۵۰۰ نمونه از این دوربین تولید شده که قیمت هر یک از آنها ۳۰ هزار دلار؛ یعنی در حدود ۳۹ میلیون تومان است.

دوربینی برای سفرهای فضایی


ابعاد دوربین WFC۳ برابر یک پیانوی کوچک است، اما در صورتی که هدف عکاسی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان باشد به دوربینی با قدرت زوم عالی نیاز خواهد بود.در واقع WFC۳ سومین نسخه از این دوربین است که طی ماموریت سال ۲۰۰۹ فضانوردان درون تلسکوپ هابل کار گذاشته شده است.این دوربین می‌تواند از سوژه‌های نجومی در طیفی گسترده از طول موج‌های نوری عکاسی کند و از میدان دید بسیار وسیعی نیز برخوردار است.