با افزایش تعرفه‌ مکالمات تلفن همراه موافقت نشد

رییس شورای رقابت تاکید کرد: پس از بررسی‌های انجام شده از سوی متخصصان، هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای تعرفه تلفن همراه تصویب نشد. جمشید پژویان در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: مخابرات پیشنهادهای خود را درباره تغییر تعرفه‌ها مطرح کرده بود که این موضوع در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. او با بیان اینکه متخصصان شورای رقابت به تحلیل اطلاعات با فرمول‌های علمی اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: شورای رقابت مساله قیمت‌گذاری را در رابطه با تلفن ثابت و همراه به صورت یک بسته قیمت مورد تحلیل و بررسی قرار داد. وی افزود: آنچه که در چارچوب قیمت‌گذاری شورای رقابت بود، به قیمت تلفن‌های ثابت می‌پرداخت اما به این دلیل که دو موضوع تعرفه تلفن ثابت و همراه به صورت پکیج مورد تحلیل قرار گرفت، این دو موضوع با هم بررسی شدند و به این جمع‌بندی رسیدیم که در بحث تلفن ثابت افزایش ناچیزی داشته باشیم ولی در مورد تلفن همراه هیچ‌گونه افزایش قیمتی تصویب نشد. رییس شورای رقابت پیش از این با بیان این که تعرفه مکالمات تلفن ثابت نهایی شود گفته بود که میزان دقیق افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت تا چند روز آینده اعلام می‌شود.

مسابقه «ای کاش می‌شد با تلفن همراهم...»

دانشگاه صنعتی شریف در قالب یکی از مسابقات اولین جشنواره نوآوری‌های تلفن همراه ایران فرصتی را برای همه شهروندان کشور فراهم کرده تا ایده‌پردازی و خلاقیت خود را بیازمایند.

امروزه تلفن‌های همراه جزء لاینفک زندگی همه مردم به حساب می‌آیند که با ویژگی‌های منحصر به فردی مانند انعطاف پذیری بالا، قابلیت برنامه‌ریزی و انجام محاسبات، توانایی تبادل اطلاعات، سبکی و قابل حمل بودن و انواع امکاناتی که روز به روز نیز بهتر و کامل‌تر می‌شوند به ابزاری فنی برای طیف بسیار وسیعی از کاربردها تبدیل شده‌اند، کاربردهایی که تصور آنها حتی ده سال پیش نیز بسیار دشوار بود.

براین اساس، مسابقه شهروندی «ای کاش می‌شد با تلفن همراهم...» که در قالب جشنواره نوآوری‌های موبایل ایران برگزار می‌شود از همه شهروندان می‌پرسد که چه کاربردی را می‌توانید برای تلفن همراه خود متصور شوید که در زندگی یا کار به یاری شما بیاید یا انجام کاری را آسان‌تر کند. کاربران موبایل می‌توانند ذهن خلاق خود را به چالش کشیده و با در نظر گرفتن این طیف امکانات و با نگاهی دوباره به زندگی و پیرامون خود، به ایده‌‌پردازی در مورد کاربردهای تازه تلفن همراه بپردازند. هدف از برگزاری این مسابقه حمایت از فرآیند تبدیل یک ایده به یک محصول یا یک سرویس ارزشمند است که چه بسا می‌تواند گره‌گشای برخی مسائل روزمره افراد باشد. علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه باید یک پیامک خالی به شماره ۳۰۰۰۱۰۲۰ ارسال کنند.

نخستین دوره «جشنواره نوآوری‌های تلفن همراه ایران» که توسط مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود برآن است تا با تشویق اقشار مختلف علاقه‌مند به بکارگیری فناوری‌های نوین و صاحبان خلاقیت و نوآوری در زمینه ارائه محصولات نرم‌افزاری و خدمات مبتنی بر موبایل، آثار برتر و استعدادهای این حوزه را شناسایی کرده و به جامعه معرفی کند.

تدوین ضوابط دکل آنتن‌های تلفن همراه

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین ضوابط دکل آنتن‌های تلفن همراه و اینترنت پرسرعت وایمکس برای استفاده تمامی اپراتورهای ارتباطی خبر داد. این ضوابط شامل ملزومات فنی و عملیاتی مرتبط با ویژگی‌های مکانیکی دکل، شرایط نصب، ایمنی مکانیکی، ایمنی تشعشعی، استفاده اشتراکی و زیبایی است و برای تامین نظر ارگان‌های مسوول و اثرگذار از نظرات همه نهادهای مرتبط مانند شورای اسلامی شهر تهران، سازمان انرژی اتمی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت مخابرات ایران، وزارت نیرو و اپراتورهای عمده استفاده شده است.

عناوین و سرفصل‌های ضوابط دکل آنتن پس از تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تمام اپراتورهای موجود و دارندگان شبکه‌های رادیویی و اپراتورهای آینده برای تطبیق ابلاغ می‌شود و پس از آن رگولاتوری بر اجرای آن نظارت خواهد کرد.