کاهش سود برای شرکت‌های واردکننده

بازار دیجیتال- در بازار تجهیزات شبکه برندهای مختلفی حضور دارند که هر کدام سهمی از میزان فروش در بازار دارند. برندهایی نظیر CNET که با گارانتی شرکت نوین پرداز، D-LINK با گارانتی شرکت‌های ندا و سامانه پرداز، TP-LINK با ضمانت شرکت پارس ارتباط و نوین آریان، LINKSISو SMC یا ضمانت شرکت ساخت سیستم و... از برندهایی هستند که در بازار حضور پررنگ‌تری دارند تا سایر برندها. cisco،HP ، SHUTTLE ، CORDIA و... هم از سایر برندهای موجود در بازار هستند که در کنار برندهای مطرح و تراز اول بازار یعنیD-LINK ، TP-LINK ، LINKSYS و... سهمی از فروش بازار را در اختیار دارند.

فعالان بازار در مورد روند قیمت‌ها در بازار تجهیزات شبکه هم می‌گویند، طی یک سال گذشته به دلیل رشد هزینه‌های واردات تجهیزات شبکه، قیمت‌ها تا حدودی افزایش یافته و میزان تقاضا نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما شرکت‌های فعال در این زمینه تمام تلاش خود را برای افزایش سهم فروش خود در بازار می‌کنند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که طی یک‌سال اخیر بازار تجهیزات شبکه شاهد رشد عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار بوده است.

آنها علت این موضوع را افزایش هزینه‌های واردات کالا و رشد قیمت‌ها عنوان کردند. به گفته فعالان بازار، طی یک‌سال اخیر بازار تجهیزات شبکه شاهد رشد عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار بوده است که این موضوع بعد از افزایش تقاضا در این بازار بیشتر خودنمایی می‌کند. فعالان بازار علت افزایش قاچاق در این حوزه را افزایش هزینه‌های واردات کالا و رشد قیمت‌ها عنوان کردند. به گفته کارشناسان بازار، باید دقت داشت که سرنوشت بازار تجهیزات شبکه مانند دیگر قطعات سخت‌افزاری و به خصوص بازار موبایل گرفتار نشود. به گفته مهدوی، یکی از فعالان بازار،در سال‌های قبل دولت در یک اقدام مناسب، تعرفه حدود ۳۰ قطعه مشخص از حوزه شبکه را به صفر رساند تا ورود این قطعات به کشور بدون دردسر و به دور از پدیده شوم قاچاق صورت پذیرد که این اقدام با استقبال و کنترل بازار مواجه شد. بعد از گذشت این سال‌ها موضوعاتی غیر از تعرفه ورود کالا، زمینه ورود تجهیزات قاچاق را به کشور فراهم کرده است. به گفته وی، در چنین شرایطی شرکت‌های رسمی نمی‌توانند کالاهای خود را با سود کافی بفروشند، این درحالی است که تقاضا برای قطعه مورد نظر وجود دارد، لذا در این شرایط افرادی سودجو اقدام به قاچاق کالای مورد نظر به طرق مختلف و فروش آن به قیمت‌های بالا می‌کنند.