دوربینی برای کاربران خانگی

بازار دیجیتال- در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال این روزها جدال بر سر دوربین‌های اولترا کامپکت با قابلیت زوم بالا بسیار جدی شده است. درست به همین دلیل هم هست که بعد از خبر معرفی دوربین‌های اولترا کامپکت ELPH ۵۱۰ شرکت Canon شرکت‌های تولیدکننده رقیب هم به فکر عرضه دوربین‌های مشابه برای کسب سهم خود از این بازار افتاده‌اند. یکی از این تولیدکنندگان، شرکت Pentax است که به تازگی دوربین مدل RZ۱۸ را به بازار معرفی کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار احتمالا عدد ۱۸ در نام این مدل، اشاره به امکان زوم اپتیکال این دوربین تا ۱۸ برابر دارد. این دوربین کوچک فاصله کانونی معادل ۲۵-۴۵۰ میلیمتری دارد.

طراحی بدنه، یکی از چشمگیرترین مشخصات این دوربین است. همه‌چیز در بدنه RZ۱۸ بسیار کوچک و مینیمالیستی طراحی شده است. این طراحی در مدل سیاه این دوربین بیشتر از سفید، صدفی و نارنجی متالیک آن دیده می‌شود. در پشت لنز زوم فوق‌العاده این دوربین، یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با قابلیت لرزشگیر دیجیتال تصویر قرار گرفته است و به این ترتیب کاربران آن می‌توانند برای فوکوس کردن هم از سیستم فوکوس خودکار ۹ نقطه‌ای آن استفاده کنند.

با این همه اما نقطه ضعف مهم این دوربین عدم قابلیت‌های نوردهی دستی است. در مقابل اما قابلیت تشخیص خودکار چهره انسان و همچنین تشخیص صورت سگ و گربه، به کاربران یاد‌آوری می‌کند که این دوربین بیشتر برای کاربران خانگی ساخته شده است. نمایشگر ۳ اینچی دوربین RZ۱۸ تصاویر را با وضوح ۴۶۰۰۰۰ نقطه در اینچ برای کاربران به نمایش می‌گذارد.

کاربران این دوربین همچنین امکان فیلمبرداری با وضوح ۷۲۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در هر ثانیه را در اختیار دارند. طبق اعلام شرکت Pentax قرار است این دوربین از اواخر ماه اکتبر ۲۰۱۱ و با قیمت ۳۰۰ دلار وارد بازار جهانی شود.