بازار نوت‌بوک‌ هنوز زنده است

بازار دیجیتال- در حالی که بازار تبلت‌ها رونق خوبی در ماه‌های اخیر پیدا کرده است و انتظار می‌رود روند رشد سریعی را هم در چند سال آینده به ثبت برساند، بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که بازار نوت بوک‌ها تحت تاثیر شدید این بازار قرار گرفته و شاهد رکود باشد. جدیدترین تحقیقات و آمارها اما این پیش بینی‌ها را رد کرده‌اند. جدیدترین گزارش‌های منتشر شده در این زمینه از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli IHS نشان می‌دهد که بازار تبلت‌های چندرسانه‌ای تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد سالانه ۹/۲۴۵ درصدی را به ثبت خواهد رساند، اما این رشد چشمگیر تاثیر قابل توجهی بر بازار جهانی نوت بوک‌ها نخواهد داشت. به این ترتیب کارشناسان این موسسه اعلام کرده‌اند که انتظار دارند بازار نوت بوک‌ها تا سال ۲۰۱۵ رشد ۹/۳۲۴ درصدی را تجربه کند. این در حالی است که بر اساس این آمار پیش‌بینی می‌شود صادرات جهانی این بازار تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۱/۲۲۰ میلیون دستگاه برسد. با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند بازار نوت بوک‌ها با وجود رشد تبلت‌ها، همچنان زنده و پر رونق است.

بر اساس این تحقیق اگر چه رشد بازار جهانی نوت بوک در سال‌های آینده تحت تاثیر نسبی رونق بازار تبلت‌ها کاهش اندکی را تجربه می‌کند، اما بازار نوت‌بوک همچنان به رشد خودش در بازار مصرف‌کنندگان تجاری و خانگی ادامه می‌دهد. به عقیده بسیاری از کارشناسان با وجود تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها هنوز هم برای اغلب کاربران ابزار مفید و کاربردی به حساب می‌آیند و به تدریج به جزئی جدا نشدنی از زندگی مدرن افراد تبدیل شده‌اند.

آخرین گزارش iSuppli نشان می‌دهد که حجم صادرات در بازار جهانی تبلت‌های چند رسانه‌ای تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۶۰ میلیون دستگاه برسد که این رقم در مقایسه با صادرات جهانی ۴/۱۷ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۱۰، رشدی برابر ۹/۲۴۵ درصد خواهد داشت. این در حالی است که پیش بینی می‌شود صادرات جهانی این تبلت‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ به رقم ۳/۲۷۵ میلیون دستگاه برسد.

از طرفی بازار جهانی نوت بوک‌ها که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رشد دو رقمی را تجربه کرده‌اند، تا پایان سال ۲۰۱۱ صادرات جهانی برابر ۵/۲۱ میلیون دستگاه خواهند داشت که این رقم در مقایسه با صادرات جهانی ۳۲ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۱۰، تا ۲/۳۲ درصد کاهش یافته است. کارشناسان انتظار دارند که صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۵/۱۳ میلیون دستگاه برسد.