بازار دیجیتال- این روزها با وجودی که اکثر افراد از حافظه‌های فلش و هاردهای اکسترنال برای انتقال یا نگهداری اطلاعات استفاده می‌کنند، اما لوح‌های فشرده DVD همچنان مخاطبان خود را دارند. به همین دلیل است که همچنان درایوهای نوری و همچنین نمونه‌های اکسترنال این کالاها به وفور در بازار موجود بوده و از قضا بازار گرمی هم دارند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر انواع نمونه‌های درایو نوری با قیمت‌های مختلفی در بازار موجودند که البته هر برند سهم خاصی از بازار فروش را به خود اختصاص داده است. به گفته موحدی، یکی از فعالان بازار، در حال حاضر برندهایی مانند SONY،PIONEER ، LITEON، LG،SAMSUNG ،LG و... در بازار درایو نوری وجود دارند که در این بین برندهای LITEON ، SONY و PIONEER بیش از دیگران در بازار محبوب هستند. یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، اگرچه در مدت اخیر میزان تقاضا برای این کالاها نسبت به سال‌های گذشته، به دلیل استفاده کاربران از دستگاه‌هایی مانند هاردهای اکسترنال و... کاهش یافته است، ولی بازار این کالا همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. چون تمام کاربران کامپیوتر به هر حال به این کالا برای نصب برنامه‌ها و... روی دستگاه خود نیازمندند. به گفته وی، احساس نیاز به این کالا در حدی است که در حال حاضر شاهد عرضه نمونه‌های اکسترنال اپتیکال درایوها در بازار و استقبال بالا از آنها هستیم.
همچنین براساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی، در حال حاضر برند پایونیر توانسته است گوی سبقت را از برند سونی که مدت‌ها رتبه نخست محبوبیت را در بازار درایو نوری داشت برباید. بر اساس این گزارش درایو‌های نوری این برند در حال حاضر 1/25 درصد از سهم محبوبیت بازار را در اختیار گرفته‌اند که در مقایسه با هفته چهارم اسفندماه سال 1390 که سهم محبوبیت این برند در حد 7/13 درصد بوده است شاهد رشد قابل توجهی بوده‌ایم.
پس از این برند نیز برند سونی در رتبه محبوبیت بازار قرار دارد. سهم محبوبیت این برند در بازار داخلی در حدود ۶/۲۰ درصد است که در مقایسه با هفته چهارم اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که سهم محبوبیت آن ۲/۱۷ درصد بود، رشد چندانی نکرده است.
برند لایتون نیز با در اختیار داشتن 6/14 درصد در رتبه سوم محبوبیت بازار ایستاده است. پس از این برند نیز برندهای ال جی با 2/14 درصد، سامسونگ با 5/13 درصد و ایسوس با 3/8 درصد در رتبه‌های بعدی محبوبیت بازار قرار گرفته‌اند.