نبود قانون کپی رایت بزرگ‌ترین مشکل صنعت نرم‌افزار

رضا دانش کاندیدای عضو پیشنهاد۲۰: وضعیت فعلی شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار بستگی به شاخه‌های کاری مختلفی دارد که در این حوزه فعالیت می‌کنند و با مشکلات مختلفی رو به رو هستند که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آنها در حوزه نرم‌افزار، نبود قانون کپی‌رایت در مورد نرم افزار‌ها است که معمولا رعایت نمی‌شود و شرکت‌ها در این رابطه بسیار متضرر می‌شوند. عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین ضمن اشاره به موضوع نرم افزار و خدمات نرم افزاری گفت: در کشور ما هنوز برای مشتریان‌ها جا نیفتاده که برای خرید نرم افزار هزینه‌های متناسب با ارزش آن را پرداخت کنند، به طوری که در برخی از سازمان‌های بزرگ برای خرید تجهیزاتی از جمله مانیتور، ‌هارد، خیلی راحت‌تر هزینه می‌کنند تا در بخش نرم‌افزار، به همین دلیل بخش نرم‌افزار با مشکل مواجه می‌شود.

وی در خصوص دیگر مشکلات صنعت نرم افزار اظهار داشت: صنعت نرم افزار به سختی به عنوان یک صنعت تولیدی شناخته می‌شود و وام‌های تخصصی به آن تعلق نمی‌گیرد، این در حالی است که هیچ صنعتی به اندازه فناوری اطلاعات و ارتباطات فراگیر نیست.

به دنبال راه‌حل‌های مبتکرانه باشیم

آزاد معروفی کاندیدای عضو اتحاد ۱۵: تعامل با دولت به عنوان کارفرمای بزرگ با توجه به غرور و خودبینی حاکم بر مدیران آن و متاسفانه کم اهمیت جلوه دادن بخش خصوصی واقعی ناشی از فرهنگ حاکم بر اکثر آنها حتی با وجود اهمیت موضوعی اصل ۴۴، بسیار مشکل و گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد. خوشبختانه هیچ‌گاه بخش خصوصی در همه ابعاد و علی‌الخصوص صنف ما انگیزه خود را از دست نداده و راهکار‌های مختلف و مبتکرانه‌ای یافته و اجرا نموده است.

معتقدم باید راهکارهایی برای ایجاد شفافیت در مناقصات، لغو و اصلاح قراردادهای یک جانبه و ترکمانچایی، لزوم به‌کارگیری پذیرش حضور متخصصین صنفی در حوزه‌ها و نهادهای مختلف حقوقی، بیمه، نیروی کار و سایر موارد تلاش کنیم.