بیداری صنفی

م.ر.بهنام رئوف

سومین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پنج‌شنبه ۱۴ مهرماه برگزار می‌شود. بر اساس لیست منتشر شده در سایت سازمان هم‌اکنون ۳۶ نامزد در شاخه شرکت‌ها، ۶ نامزد از شاخه فروشگاه‌ها، ۶ نامزد از شاخه مشاوران و ۵ نامزد در بخش بازرسی وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند. اما در رقابت‌های انتخاباتی بین کاندیداهای حاضر لیست دو ائتلاف بیشتر به چشم می‌خورد. ائتلاف ۱۵ که گفته می‌شود مورد تایید و حمایت قاطع مدیران سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و ائتلاف پیشنهاد ۲۰ که شامل برخی از اعضای هیات مدیره فعلی و منتقدان سازمان هستند. اما رقابت‌های این دو گروه به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک است که حتی نشست‌های مطبوعاتی دو گروه نیز با فاصله اندکی از یکدیگر برگزار می‌شود.

اعضای ائتلاف پیشنهاد ۲۰ که شعار اقتدار و اعتلای صنفی را برای خود برگزیده‌اند عبارتند از: برخوردار، الیشایی، پیربابایی، غروی، پرونقشبند، طهماسبی، اعلایی، دانش، علمی، بیدختی، جعفرآبادی، شانه ساز، سرکانی، آریا، غنیمی فر، ناظمی، شیردل و امینیان.

اعضای اتحاد ۱۵ نیز که شعار حفظ استقلال، مبارزه با انحصار گرایی و بهبود فضای کسب و کار را برای خود انتخاب کرده‌اند عبارتند از: داننده، بحری تبریزی فرد، بیات، ثروتی، حدادی، رییس کرمی، سیجانی، صدری، فروزنده، فرج تبریزی، رضا کریمی، لاریجانی، معروفی، مهدیون و میری.

پیدایش بهار و بیداری صنفی

برخوردار، در نشست مطبوعاتی پیشنهاد ۲۰ هدف این ائتلاف را ارتقای جایگاه صنف برای رسیدن به اهداف اصلی سازمان بیان کرد. شانه ساز نیز با اشاره به پتانسیل این گروه بیان کرد هدف ما این است که با انرژی که داریم توانایی سازمان را افزایش داده و باعث اعتلای نظام صنفی رایانه‌ای شویم.

پیربابایی نیز با اشاره به این نکته که انتخابات این دوره با یک شرایط استثنایی روبه‌رو شده، اظهار امیدواری کرد که با یک انتخاب شایسته توسط اعضای صنف این گروه می‌تواند نقاط ضعف را در دوره‌های اخیر برطرف کند؛ چرا که این ائتلاف گروهی است که بر اساس هم افزایی و نقشه راه و توانمندی تشکیل شده و بدون حب و بغض به دنبال خدمت به صنف است. غروی رام که در دوره فعلی نظام صنفی بدون هماهنگی و یک شبه از تیم مدیریت سازمان کنارگذاشته شد نحوه پرداختن به برنامه‌های این ائتلاف را متفاوت عنوان کرد و گفت: ما در پیشنهاد ۲۰ می‌خواهیم که کمیسیون‌های سازمان را از حالت مشورتی به حالت اجرایی در آوریم.

وی با انتقاد از شیوه مدیریت دوره‌های قبل می‌گوید: در این دوره‌ها کمیسیون‌ها به عنوان بازوی اجرایی سازمان دیده نمی‌شدند و بسیاری از تصمیماتی که گرفته می‌شد سانسور می‌شد. او ادامه داد: هیات مدیره نمی‌تواند به کمیسیون‌ها بگوید فقط مشورت دهید؛ چرا که این بخش از سازمان می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی سازمان را در رساندن به اهدافش کمک کند.

در ادامه این نشست مطبوعاتی پیربابایی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» با این عنوان که ائتلاف شما از سوی رقیبتان به ائتلافی دولتی یاد می‌شود، می‌گوید: ما هیچ عضو دولتی در لیست خود نداریم و این حربه به عنوان یک فرار رو به جلو از رقیب ما صورت گرفته است که چرا در لیست رقیب ما نماینده یک شرکت دولتی کاندید شده‌اند.

وی ادامه داد: در اساسنامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. حق عضویت در سازمان اختیاری است، ولی متاسفانه از این مساله در زمان رای گیری سوء استفاده می‌شود. اگر سازمان محبوبیت داشته باشد چرا باید اصرار به پرداخت حق عضویت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که آیا با این فرمول رای گیری و این شرط که هر شرکتی که حق عضویت بدهد اجازه رای دادن دارد، سازمان را نهادی مردم محور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ما در نقشه راه ائتلافمان به این نکته اشاره کرده‌ایم. از ۱۲۰۰ عضو سازمان تنها ۳۰۰ نفر حق عضویت خود را پرداخت کرده‌اند آیا به نظر آقایان شرکت این ۳۰۰ نفر در انتخابات پرشور است؟

او در عین حال با اشاره به تحولات فکری ای که در صنف به وجود آمده است، ادامه داد: ما در این انتخابات شاهد بهار صنف خواهیم بود و بیداری صنف را پیش رو خواهیم دید.

غروی نیز با اشاره به سابقه خود در هیات مدیره اشاره کرد: برنامه‌های دوستان حاضر در پیشنهاد۲۰ نزدیک به هم است. وی ادامه داد: دید گروه ۲۰ این است که هیات مدیره نباید گزارش‌گیر باشند و باید همه ۱۵ نفر فعال باشند. غروی تاکید کرد: متاسفانه ما فکر می‌کردیم در دوره فعلی حضور آقای بحری می‌تواند به کمیسیون سخت افزار قدرت دهد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. او افزود: ما در طرح ساماندهی بازار سانسور شدیم و دلیل آن را هم همه می‌دانند. به دلیل شفاف‌سازی‌هایی که کردیم من را در نبودم عزل کردند.

بهناز آریا از دیگر کاندیدای ائتلاف پیشنهاد ۲۰ نیز با اشاره به سوالات خبرنگاران در مورد الکامپ و موارد حواشی الکامپ گفت: دید ما دید آتش‌نشانی نیست و نمی‌خواهیم فقط مشکلات را خاموش کنیم. ما می‌خواهیم یک ساز و کار درست و صحیح داشته باشیم. ما عقیده و دیدگاهمان بر روی روش صحیح است. او ادامه داد: عقیده ما بر اصول و روش صحیح بنا نهاده شده است.

در ادامه این جلسه پیربابایی در پاسخ به سوال دیگر دنیای اقتصاد مبنی بر مدیریت‌های در سایه و اعمال نفوذ آنها بر مدیریت و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: از این به بعد دیگر پدرخوانده نخواهیم داشت. البته پدر معنوی خواهیم داشت و از نظراتش قدردانی هم می‌کنیم، اما اجازه نمی‌دهیم دیگر صنف معطل یک نفر شود.

وی ادامه داد: سازمان نیاز به تغییرات ساختاری دارد. ما در سازمان آئین‌نامه انتخابات نداریم. تعداد آرای وکالتی مشخص نیست. پرتال سازمان بعد از ۶ سال هنوز درست نشده است و تمام این عوامل نشان‌دهنده نبود شفاف‌سازی و دخیل بودن عوامل دیگری در صنف است.

وی ادامه داد: آیا سازمان باید تمام توان خود را برای برگزاری الکامپ سر کند؟ آیا در شان رییس سازمان است که خیابان‌های نمایشگاه را بالا و پایین کند تا بتواند الکامپ خوبی برگزار کند؟ وی ادامه داد: بعد از ۶ سال تازه سه ماه است که دبیر داریم. چرا دبیرهای قبلی هر کدام بعد از سه ماه فرار می‌کردند؟ مشکل این مساله در کجا است؟ کدام فشارها مانع انجام فعالیت دبیر سازمان می‌شد؟

برخوردار در ادامه این نشست مطبوعاتی و در پاسخ به این سوال که کاندیدای ریاست احتمالی ائتلاف شما برای سازمان کیست؟ گفت: ما فعلا رییس نداریم. اعتقاد داریم که پس از انتخابات می‌توانیم با خرد و مشارکت جمعی فرد مناسب را انتخاب

کنیم. برخوردار ادامه داد: متاسفانه ما در دوره‌های قبلی تعامل با دولت و مجلس را کم داشتیم و سعی می‌کنیم در این دوره این تعامل را زیاد کنیم. پیربابایی نیز با اشاره به سخنان برخوردار به برخی حمایت‌ها و سیاسی بازی‌هایی که توسط عده‌ای به سازمان وارد شده است اشاره کرد و گفت: رییس اداره مقررات واردات به رییس سازمان وقت نداد و این درحالی است که ما از طرف مجمع تشکل‌ها توانستیم به راحتی وقت ملاقات بگیریم.

سرکانی از دیگر اعضای پیشنهاد ۲۰ نیز در ادامه این نشست مطبوعاتی گفت: ما برای هر کدام از کمیسیون‌های تخصصی سازمان یک کاندید داریم، اما اگر نتوانستیم برای برخی از کمیسیون‌ها از بین اعضای هیات مدیره کاندیدای مشخصی انتخاب کنیم قانون الزام عضو هیات مدیره بودن برای ریاست کمیسیون را از اصلاح خواهیم کرد.

برنامه‌های دو طرف

ائتلاف پیشنهاد ۲۰ اهداف و برنامه‌های خود را در قالب یک نقشه راه منتشر کرده است اهدافی که شامل: افزایش اعتبار و اقتدار سازمان در جهت شکوفایی فضای کسب و کار، تغییر در روش و ساختار مدیریت سازمان در سطح کلان و مبنا قرار دادن خرد جمعی بر فردمحوری، بازنگری اساسنامه و دستورالعمل‌های موجود در سازمان و اعمال اصلاحات لازم در آن با نظرسنجی و مشارکت فعال آحاد صنف و احیای بندهایی از قانون و اساسنامه که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند، دفاع از منافع و حقوق صنف در تعامل موثر و خلاقانه با کلیه دستگاه‌های حاکمیتی نظیر:سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، گمرک، شهرداری، اداره کار و ...، اطلاع‌رسانی شفاف و منظم به اعضای صنف در مورد عملکردها، برنامه‌های آتی و مشکلات و موانع، تعامل فراگیر با اعضای سازمان از طریق تفویض اختیارات به کمیسیون‌های تخصصی، توسعه تسهیلات برای اعضای سازمان، رصد و پایش قوانین و بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و مبارزه با انحصار، تقویت دبیرخانه و روابط عمومی سازمان و تقویت اعتبار و جایگاه شورای انتظامی با هدف مرجع قراردادن آن و نیز کاهش هزینه مراجعه به محاکم قضایی.

اتحاد ۱۵ نیز اهداف و برنامه‌های خود را این‌گونه منتشر کرده است: بهبود فضای کسب‌وکار درسایه انسجام صنفی، افزایش تاثیرگذاری سازمان در بهبود فضای کسب‌وکار از طریق افزایش تعاملات موثر با نهادهای حاکمیتی و صنفی، افزایش تاثیرگذاری سازمان در ظرفیت‌سازی و توانمندسازی اعضا، تقویت ظرفیت‌های اجرایی سازمان، بهبود ساختار تصمیم‌گیری و اجرایی سازمان در راستای احیای اعتماد و انسجام صنفی از طریق افزایش مشارکت اعضا در ساختار و فعالیت‌های نظام صنفی، تقویت نقش کمیسیون‌های سازمان در ساختار تصمیم‌گیری و اجرایی، تقویت ظرفیت‌های کارشناسی دبیرخانه در جهت پشتیبانی از فعالیت کمیسیون‌ها و گسترش ارائه خدمات به اعضا.