دنباله روی مایکروسافت از اپل و گوگل

بازار دیجیتال- سرانجام مایکروسافت پیش نمایشی از ویندوز ۸ خود را به جهانیان نشان داد و روز پنج شنبه اعلام شد که ۵۰۰ هزار نسخه از این نرم‌افزار توسط برنامه‌نویسان دانلود شده است. استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت در میان جمعی از برنامه‌نویسان هم همچون دیگران به مهم‌ترین رقیب این عرصه یعنی اپل اشاره کرده و گفته ویندوز هشت نه فقط یک نسخه به روز شده از ویندوز، بلکه یک ویندوز ساخت یافته جدیدی است که جهان تلفن‌ها، تبلت‌ها و رایانش ابری را دگرگون می‌کند و در این بازی آی پد شرکت اپل را شکست می‌دهد.

بالمر به بازخوردهای مثبتی که از این ویندوز گرفته اشاره کرد و گفته که این سیستم عامل روی تبلت‌ها بسیار سبک و راحت اجرا می‌شود و باتری کمتری در مقایسه با رقیبش آی پد مصرف می‌کند.

ویندوز با تغییر فراوان

اگر تصور می‌کنید که ویندوز ۸ چیزی پیشرفته‌تر از ویندوز ۷ یا ویندوزهای قبلی است کاملا در اشتباه هستید. در واقع این مهم‌ترین تغییر این محصول پس از ۱۹۹۵ است که ویندوز عرضه شده است.

استراتژی مایکروسافت پس از موفقیت‌های پی در پی رقبایش در استفاده از سیستم‌عامل‌های پر ظرفیت برای دستگاه‌های مختلف کاملا تغییر کرده است و بسیار شبیه روندی است که شرکتی چون اپل در پیش گرفته است. در ویندوز ۸ دیگر چیزی به نام دسک‌تاپ وجود ندارد درعوض برنامه‌هایی مانند آنچه در آی پد و آی فون دیده‌ایم به صورت افقی و صفحه به صفحه در کنار هم قرار می‌گیرند.

همچنین این ویندوز نیز از یک Start Screen برای حرکت بین برنامه‌های در حال اجرا برخوردار است.

در همین حال شایعات زیادی که طی ماه‌های اخیر در مورد ویندوز ۸ وجود داشت، در این جلسه پاسخ داده شد.

در عین حال موارد جدیدی هم اعلام شد به عنوان مثال پشتیبانی این ویندوز از دستگاه‌هایی که از پردازنده ARM (عمدتا روی تبلت‌ها و موبایل‌ها) برخوردارند برای نخستین بار اعلام شد. همچنین مشخص شد که شایعه ساخت تبلت سامسونگ با سیستم عامل ویندوز ۸ صحت دارد.

هدف مایکروسافت در واقع ساخت سیستم عاملی ساده تر و کاربر پسندتر و در عین حال با قابلیت نصب روی سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف است.

در همین حال استفاده از سیستم های لمسی برای صفحه نمایش و همچنین تاچ‌پد نشان دهنده این است که مایکروسافت نیز تلاش بسیار دارد تا از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که محصولات اپل و گوگل در بازار ایجاد کرده‌اند، بهره‌برداری کند.

ویندوز ۸ در حالی به بازار معرفی می‌شود که هنوز ویندوز ۷ کاملا در بازار جا نیفتاده است و به نظر می‌رسد مایکروسافت تلاش دارد در رقابتی که هر لحظه در حال تغییر است برگه‌های برنده خود را داشته باشد؛ هر چند به نظر می‌رسد در این تغییر حداقل از رقبای اصلی خود اپل و گوگل عقب‌تر و به نوعی دنباله روی آنها است.