روند کند رشد بازار جهانی محصولات هاردکپی
بازار دیجیتال- بازارهای نوظهور در سال‌های اخیر توانسته‌اند بیشترین حجم صادرات و فروش و محصولات مختلف دیجیتال را به خودشان اختصاص بدهند. این بار اما این بازارها رشد قابل توجهی از بازار جهانی محصولات هاردکپی و لوازم دیجیتال اداری را در اختیار گرفته‌اند.

به این ترتیب تحقیقات نشان می‌دهد که روند رشد بازار جهانی محصولات هارد کپی روند کندی را در فصل دوم سال ۲۰۱۱ طی کرده است، اما بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه بیشترین میزان این رشد را در اختیار دارند.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که حجم صادرات محصولات هارد کپی به بازارهای نوظهور برای دومین فصل متوالی در فصل دوم رشد سالانه 6 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در فصل دوم برای اولین بار از فصل اول سال 2010 رشد منفی از نظر حجم صادرات داشته‌اند و در نهایت رشد سالانه 3/0 درصدی را به ثبت رساندند. بر اساس این گزارش صادرات جهانی محصولات هارد کپی به رقمی در حدود 29 میلیون دستگاه در فصل دوم سال 2011 رسیده است که در این میان، محصولات جوهر افشان به عنوان تکنولوژی پر طرفدار بازار سهم 63 درصدی را از بازار جهانی به خودشان اختصاص داده‌اند.
در حالی که بازار جهانی محصولات هارد کپی در زمینه سخت افزار و محصولات مصرفی بیشتر در دست شرکت‌های تولید کننده ژاپنی است، اما گویا حجم تولید در این بازار به دنبال زلزله بزرگ ماه مارس این کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده است. محصولات مبتنی بر تکنولوژی جوهر افشان با صادرات ۳/۱۸ میلیون دستگاهی در فصل دوم سال ۲۰۱۱ کمترین میزان صادرات را از فصل دوم سال ۲۰۰۹ تا حالا تجربه کرده‌اند. در مقابل اما بازار محصولات لیزری رشد سالانه ۴ درصدی را به ثبت رسانده و سهم ۳۲ درصدی بازار را به دست آورده‌اند. محصولات لیزری تک رنگ هم در این فصل نسبت به شش فصل گذشته رشد سالانه ۵ درصدی را تجربه کرده و صادراتی برابر ۹/۷ میلیون دستگاه داشته‌اند. بازار محصولات لیزری تک رنگ در همه مناطق به جز اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا نسبت به فصل دوم سال گذشته رشد داشته‌اند و در این میان بازار آمریکا لاتین با رشد سالانه ۳۰ درصدی بیشترین میزان رشد را داشته است. صادرات جهانی محصولات لیزری رنگی، اما نسبت به سال گذشته روند رشد کندی داشته و تنها رشد ۳ درصدی داشته‌اند تا به این ترتیب اولین فصل با رشد منفی را از سال ۲۰۰۹ تا حالا به ثبت برسانند. صادرات جهانی این محصولات در فصل دوم به ۵/۱ میلیون دستگاه رسیده و در این میان منطقه آسیای پاسیفیک با حجم صادرات بیش از ۲۷۸ هزار دستگاهی و رشد سالانه ۷ درصدی بیشترین رشد را در مقایسه با دیگر مناطق داشته است.