تاخیر در روند واردات کالا و رشد هزینه‌های ترخیص

بازار دیجیتال- این روزها بازار خرید و فروش کامپیوتر، تا حدودی پرورنق تر از قبل شده است و گویا سر فعالان بازار شلوغ شده است. اما این رونق چندان به مذاق فعالان بازار خوش نمی‌آید؛ چرا که اکثر تقاضا مربوط به کالاهای ارزان قیمت است و نمونه‌های گران قیمت روی دست فروشندگان بازار مانده است. موسی زمانی، یکی از فعالان بازار می‌گوید، علاوه بر این معضل، از ماه گذشته واردکنندگان لپ‌تاپ، به ویژه واردکنندگان لپ‌تاپ‌هایی با برندهایی مانند اپل با مشکلات زیادی برای واردات کالاهایشان مواجه بودند.

به گفته وی علاوه بر اینکه هزینه‌های واردات افزایش یافته است، بلکه به دلیل بحث شدت گرفتن تحریم برخی از واسطه‌ها در امارات از ارسال کالاها به ایران خودداری می‌کنند. بکائی، مدیر عامل شرکت اپل ایران هم با تایید این گفته افزود، شنیده است که برخی از واردکنندگان محصولات اپل از طرف امارات با مشکلاتی مواجه شده‌اند که همه اینها در روند واردات، روند قیمت‌ها و ... تاثیرگذار است.

به گفته فعالان بازار،این روزها تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت ،به ویژه لپ‌تاپ‌هایی با میانگین قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این در حالی است که بازار مملو از مدل‌های جدید و با قابلیت است.

علی شکوهی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: اگر چه بازار خرید و فروش لپ‌تاپ در روزهای اخیر تا حدودی پررونق شده است، اما کسبه از این وضعیت چندان راضی نیستند .چرا که مدل‌های جدیدی که با هزینه‌های بالا وارد بازار کرده‌اند روی دستشان مانده و کمتر کسی به سراغ لپ‌تاپ‌های جدید می‌آید.

به گفته ذوقی،یکی دیگر از فعالان بازار نیز، در هفته گذشته تعداد فروش‌های کسبه بازار رشد کرده است.اما این رشد فروش بیشتر مربوط به لپ‌تاپ‌هایی با میانگین قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و نهایتا ۶۰۰ هزار تومان است.

به گفته وی، با توجه به این موضوع، اکثر فعالان بازار از عرضه نمونه‌های ارزان قیمت، به ویژه نمونه‌های ارزان قیمت باقابلیت که پردازنده‌های سری CORE I و... مجهزند خودداری کرده و در عوض خریداران را به انتخاب نمونه‌های با قابلیت‌تر تشویق می‌کنند.

فعالان بازار که دل‌خوشی از شرایط بازار ندارند منتظر وضعیت بازار در روزهای آینده هستند.