تجارت کپی‌ کردن شرکت‌ها
ندا لهردی
رقابت در دنیای تکنولوژی و اینترنت هر روز شکل جدیدتری پیدا می‌کند و همین موضوع هم باعث می‌شود که شرکت‌های اینترنتی استراتژی‌های تازه‌ای را برای ادامه فعالیتشان انتخاب کرده و بکار بگیرند.

در واقع رقابت در میان شرکت‌های اینترنتی تنها به ارائه خدمات و سرویس‌های جدید و متفاوت محدود نشده و حالا این رقابت تا جایی پیش رفته است که شرکت‌های بزرگ‌تر و اغلب آمریکایی به شکلی دقیق شبیه‌سازی شده و نسخه جدیدی از آنها در کشورهای دیگر راه‌اندازی می‌شود تا سرویس‌ها و فعالیت‌هایی کاملا مشابه را ادامه بدهند. با این اوصاف است که شرکت‌های بزرگ اینترنتی در آمریکا حالا شاهد حمله رقابتی گروه‌هایی از شرکت‌های اینترنتی خارجی کاملا مشابه هستند؛ رقابتی که در نهایت می‌تواند ارزش مالی و روند توسعه فعالیت‌های یک شرکت را محدود کند.
مدتی پیش بود که شرکت اینترنتی Airbnb اعلام کرد که پذیرفته است شکایتی اشتباه را علیه یکی از مشتریانش تنظیم کرده است. این شرکت اینترنتی امکان اجاره خانه‌ها و حتی قایق‌های مردم به صورت آنلاین را برای مردم فراهم می‌آورد و طبق اعلام مسوولان آن، وب سایت این شرکت در هر ماه بیش از ۳۰ میلیون بازدید دارد. شرکت Airbnb که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در میان کاربران ایالات متحده آمریکا پیدا کرده است، بعد از این اتفاق از تصمیم جدیدش پرده برداشت. «بریان چسکی» رییس این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت از نیمه ماه آگوست مشتریانش را تا سقف ۵۰ هزار دلار بیمه می‌کند. تنها چند روز بعد از این بود که شرکتی رقیب در برلین به نام ۹ Flats که فعالیتی درست مانند Airbnb دارد اعلام کرد که مشتریانش را در برابر حوادث و اتفاقات بیمه می‌کند.
یکی از مدیران Airbnb اعلام کرد که این رفتار نوعی کپی‌برداری کامل از روش اداره یک شرکت است. در مقابل اما شرکت آلمانی 9 Flats با اینکه الهام گرفتن از شیوه تجارت الکترونیک شرکت‌های آمریکایی را قبول دارد، اما اصرار دارد که وب سایت و الگوی قیمت گذاری‌هایش کاملا با Airbnb متفاوت است. این اتفاقی است که دیگر شرکت‌های اینترنتی بزرگ آمریکا مانند Groupon (ارائه‌دهنده کوپن‌های تخفیف برای خریدهای آنلاین) و Kickstarter (یک صندوق مالی آنلاین برای پشتیبانی از پروژه‌های خلاقانه هنری و تکنولوژی) هم درگیر کرده است.
این در حالی است که ارزش مالی شرکت‌های نوظهور اینترنتی و تکنولوژی در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و در همین راستا ارزش مالی شرکت Airbnb تا ۳/۱ میلیارد دلار برآورد شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روند رقابتی که به نسخه‌برداری عینی از شرکت‌های بزرگ آمریکا و ایجاد نمونه‌های خارجی از آنها منجر شده است، می‌تواند تا حدودی ارزش مالی این شرکت‌ها را هم تحت تاثیر خودش قرار بدهد.
رقابت در کشورهای دیگر
این در حالی است که یک عرصه رقابتی دیگر در کشور چین خواهد بود. در این کشور قوانین مبهمی بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را عاجز و غیر فعال نگه داشته است تا به این ترتیب زمینه را برای فعالیت و توسعه شرکت‌های چینی مشابه فراهم بیاورد. شرکت چینی Diandian یکی از این نمونه‌ها است که درست فعالیتی مشابه شرکت آمریکایی Tumblr که یک پلت‌فرم میکروبلاگ است، دارد. شرکت چینی Zhihu هم نمونه مشابه دیگری از شرکت آمریکایی Quora است که در واقع هر دو یک سرویس سوال و جواب آنلاین هستند.
در آلمان هم سه برادر به نام‌های الکساندر، الیور و مارک سامورز به قطب نسخه‌برداری اروپا تبدیل شده‌اند. آنها مدل‌های موفق را از شرکت‌های بزرگ دره تکنولوژی الگوبرداری کرده و عینا در اروپا شبیه‌سازی می‌کنند. این رقابت شدید باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگی که الگوی شبیه‌سازی قرار می‌گیرند، ترجیح بدهند برای از بین بردن این رقابت غیرمنصفانه شرکت‌های کپی‌برداری شده را بخرند و اینجاست که قطب‌های فعال نسخه‌برداری سود خودشان را از این کار به‌دست می‌آورند. برادران سامورز اولین موفقیت‌شان از این راه را در سال 1999 و با فروش حراجی آنلاین Alando به بزرگ‌ترین حراجی آنلاین دنیا یعنی شرکت eBay به ثبت رساندند. این شروع خوبی برای تجارت جدید آنها بود.
جالب است بدانید که شرکت اینترنتی بزرگ Airbnb هم حالا در چشم‌انداز گروه سامورز قرار دارد. در ماه ژوئن گذشته شرکت آلمانی Accoleo در هامبورگ را که فعالیت مشابهی دارد، خریده است. اما در مدت نه چندان زیادی Airbnb با رقبای جدیدی مانند
9 flats و Wimdu مواجه شد که هر دو آنها نتیجه تجارت گروه برادران سامورز هستند. حالا گروه‌هایی مانند برادران سامورز در واقع در حال ایجاد کلونی‌های برای دلالی‌های مدرن در این زمینه هستند تا جایی که «آرن بلکون» مدیر شرکت Wimdu حالا مدیریت سومین شرکت ایجاد شده توسط این گروه را به عهده گرفته است. این شرکت تنها در ماه ژوئن 90 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران مرکزی خودش دریافت کرد. در ماه جولای هم گروه سامورز شرکت Zalando را معرفی کرد که مانند مدل آمریکایی‌اش Amazon Zappos یک فروشگاه آنلاین کفش است. حالا آنها به راحتی در انتظار پیشنهاد خرید مدل آمریکایی بزرگ هستند؛ اتفاقی که دیر یا زود رخ می‌دهد.


این همان روندی است که کارشناسان و دانشمندان حوزه تکنولوژی این روزها درباره آن هشدار می‌دهند. با این اوصاف الگوبرداری از بزرگان دره تکنولوژی بیشتر شبیه به خوردن یک لیوان آبمیوه شده است. چنین شرکت‌هایی در نقاط مختلف دنیا در حالی راه‌اندازی می‌شوند که هیچ ایده نوآورانه‌ای نداشته و تنها برای ایجاد رقابت و در نهایت تجارتی غیر منصفانه به وجود می‌آیند. این موضوع با ماهیت ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی در تضاد مستقیم است و به این علت انتقاد شدید کارشناسان و فعالان این حوزه را به دنبال داشته است. «فرد دستین» یکی از کارشناسان اقتصاد و تجارت در این مورد می‌گوید: «حالا ما شاهد این هستیم که وقتی یک اتفاق و نوآوری در شرکت‌های تکنولوژی آمریکا رخ می‌دهد، بلافاصله هشت شرکت خارجی دیگر برای ایجاد فرصت‌های مشابه دست به کار می‌شوند و هیچ مرجعی جلوی آنها را نمی‌گیرد. ظهور این شرکت‌های الگوبرداری شده حالا بیشتر به تهدیدی برای شرکت‌های بزرگ و فعال آمریکایی تبدیل شده‌اند.»
منبع: اکونومیست