روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از تصمیم آمریکا برای تجهیز دولت عراق به سیستم شنود مکالمات تلفن همراه و سایر پیام‌های مخابراتی در این کشور خبر داد. دولت آمریکا عنوان داشته است که این کار را به عنوان «مبارزه با سازمان‌های جنایتکار و شورشیان» انجام می‌دهد. به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، طبق اسناد، دولت عراق با این سیستم قادر می‌شود همه تماس‌های تلفنی و یا سایر اطلاعات و داده‌ها و پیام‌های متنی را دیده‌بانی یا به اصطلاح «مونیتور» کند.

این سیستم با موافقت سه شرکت تامین‌کننده سیستم‌های ارتباطی تلفن همراه در عراق در این کشور نصب خواهد شد.

این سیستم قابلیت مونیتور کردن حداقل ۵ هزار وسیله مخابراتی است و از این امکان برخوردار است که تلفن‌های خطوط زمینی و سیستم‌های مخابراتی بین‌المللی تلفن همراه را هم کنترل نماید.

سیستم رهگیری پیام‌های مخابراتی عراق مشتمل بر برخی از مدرن‌ترین قابلیت‌های ردیابی است. به‌کارگیری این سیستم، کاتالوگی (دفترچه‌ای) جامع از مظنونان و افراد مورد هدف و ارتباطات آنها را به‌دست می‌دهد.

این سیستم پس از شنود، با نقشه نگاری پیام‌های سری، اهدافی را که مونیتور شده‌اند مشخص و تعیین موقعیت می‌کند و چنانچه دو یا سه هدف در فاصله‌ای مشخص از یکدیگر قرار داشته باشند، ظرف مدت کمتر از ۱۰ دقیقه علائم هشدار دهنده ارسال می‌کند.