بازار دیجیتال- این روزها دیگر درس خواندن یا یادگیری مهارت‌های گوناگونی به سختی گذشته نیست. دیگر نیازی نیست برای آموزش مهارتی که دوست دارید در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنید و با صرف زمان و هزینه بالا به نتیجه مطلوب برسید.

در حال حاضر می‌توانید به صندلی کامپیوتری خود تکیه داده و با سرکشی در سایت‌های مختلف آموزشی که این روزها تعدادشان هم کم نیست، در کمترین زمان ممکن به آنچه که در نظر دارید برسید. بسیاری سایت معروف لیندا (lynda.com ) را می‌شناسند. سایتی که مرجعی بزرگ برای بسیاری از فعالیت‌ها - از عکاسی گرفته تا برنامه نویسی - است. بسیاری از دروس در این سایت توسط استادان حرفه‌ای و مطابق استانداردهای آموزشی ارائه می‌شود و کاربر از طریق فیلم به صورت آنلاین یا دانلود فیلم می‌تواند از دوره‌های آموزشی بهره ببرد، اما در ایران کمتر با چنین پایگاه‌های غنی مواجه‌ایم. هر چند به تدریج شاهد افزایش این طیف سایت‌های پرکاربرد هستیم اما به نظر می‌رسد به جز تولید محتوا مشکلاتی چون سرعت اینترنت و عدم دسترسی بسیاری به اینترنت نیز موضوع پا نگرفتن این موضوع باشد. به رغم این هم‌اکنون سایت‌های زیادی به زبان فارسی اقدام به آموزش می‌کنند که ما در این گزارش و از این میان تعدادی را در برخی رشته‌ها معرفی می‌کنیم.
مهارت‌های هفتگانه ICDL
یکی از سوال‌های اساسی که هنگام استخدام در شرکت یا سازمانی از شما پرسیده می‌شود آشنایی کامل با کامپیوتر باشد. کم نیستند سایت‌هایی که اقدام به آموزش مباحث مختلف کامپیوتری می‌کنند.


پیدا کردن یک سایت مناسب از بین این حجم بالای سایت شاید کار آسانی نباشد. اما سایت استاد آنلاین به آدرس اینترنتی www.ostadonline.com می‌تواند یک مرجع اصلی در این زمینه باشد. از طریق این سایت کاربران علاوه بر آموزش آنلاین مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر یا ICDL می‌توانند از دوره‌های آموزشی دیگر از جمله آموزش وب، مدیریت پروژه، گرافیک، شبکه و... هم استفاده کنند. واحد آموزش‌های مجازی یا آموزش روی وب بر مقوله آموزش از طریق اینترنت تمرکز دارد و آموزش‌های مربوط به فناوری اطلاعات را از طریق سایت ارائه داده و پشتیبانی می کند. همچنین هر کدام از این دوره‌ها دارای مرحله آزمون اینترنتی است. در واقع کاربر از طریق قسمت مربوط به آزمون سایت می‌تواند در آزمون‌های در نظر گرفته شده شرکت کند و در صورت قبولی با مراجعه به این واحد و اجرای بخش دوم آزمون به صورت حضوری، تائیدیه مربوط به دوره آموزش دیده را دریافت کند. دوره‌های مختلف در زمینه آموزش فناوری اطلاعات روی سایت آموزش از راه دور به صورت متن، گرافیک و صوت گنجانیده شده است. این سایت زیر نظر مرکز تحقیقات فناوری و آموزش قرار دارد. دیگر سایت‌های مرتبط:


www.learninweb.com
زبان آموزی
بیشتر سایت‌های یادگیری زبان در فضای اینترنتی به صورت کلی، اقدام به معرفی آن زبان و گرامر مربوط به آن می‌کنند و برای یادگیری بهتر، کاربر را دعوت به خرید CD‌های آموزشی می‌کنند که از طریق همان سایت ارائه می‌شود. اما سایت،
www.openlearningcenter.com یک سایت آموزش زبان انگلیسی است که تنها به صورت آنلاین به کاربران این زبان را آموزش می‌دهد. سایت آموزش زبان انگلیسی OLC در سال 1380 به عنوان اولین سایت آموزش آنلاین (eLearning) در ایران راه اندازی شد و در طول این چند سال بیش از
۱۰۰ هزار کاربر به‌صورت آنلاین و ۲۴ ساعته از خدمات سایت استفاده می‌کنند. خدمات آموزشی سایت شامل آزمون تعیین سطح زبان، آموزشگاه مجازی و آنلاین، انجمن آموزش زبان انگلیسی، استاد راهنما به صورت آنلاین، کتابخانه مجازی و آنلاین با ۳۰۰۰ مقاله و مطلب آموزشی، English E-bookو... می‌شود. برای شروع بهتر است در سایت عضو شوید. گفتنی است سایت‌های کاربردی در خصوص آموزش آنلاین به دیگر زبان‌های دنیا ، در فضای اینترنتی ایرانی کمتر یافت می‌شود.
دیگر سایت‌های مرتبط:
www.zabanamoozan.com
www. salamzaban.com
www.ezaban.com
www.ghamar.com
چگونه برنامه بنویسیم


اگر به برنامه نویسی علاقه دارید بهتر است برای به سرانجام رساندن علاقه خود از کلاس‌های آموزشی که در فضای واقعی وجود دارد کمک بگیرید، چرا که از طریق اینترنت، آموزشی نصیب شما نمی‌شود.
اکثر سایت‌هایی که در زمینه ارائه آموزش برنامه نویسی در فضای وب دیده می‌شود سایت‌های با محتویات ساده و کاملا ابتدایی هستند و محتوای اکثر آنها شامل مقالات کاملا تخصصی است که شاید درک آن برای تمام کاربران راحت نباشد، اما اگر دوست دارید در کنار آموزشی که از طریق کلاس‌‌های واقعی دریافت می‌کنید اطلاعات پایه‌ای خود را تقویت کنید بهتر است از سایت
www.howtoprogram.ir استفاده کنید. در این سایت علاوه بر آشنایی جزئی با زبان برنامه نویسی می‌توانید به مقالات جالب و لیست کتاب‌های کاربردی در این زمینه هم دسترسی داشته باشید. دیگر سایت‌های مرتبط:
www.irandevelopers.com
www.tahlildadeh.com
هماهنگ با محیط
اگر به طراحی داخلی، معماری و... علاقه دارید در فضای اینترنت تنها می‌توانید به سایت‌های فارسی زبانی دسترسی داشته باشید که شامل مقاله‌ها یا مطالبی در این خصوص هستند و آموزش چندانی در این زمینه به کاربران ارائه نمی‌کنند، اما یکی از سایت‌های مفید در این بخش که می‌تواند برای افراد تازه کار مفید باشد سایت
www.iranfengshui.ir است. از طریق این سایت می‌توانید جای صحیح هر وسیله چه در منزل و چه در محیط کار را پیدا کنید که این کار به اعتقاد بسیاری باعث هماهنگی انسان با محیط پیرامون خود و در نتیجه موفقیت در زندگی می‌شود. از طریق این سایت می‌توانید به مقالاتی در زمینه طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون، بهترین رنگ برای اتاق‌ها، طراحی آشپزخانه و... دسترسی داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید با نام نویسی در سایت به جزوات آموزشی یا دانلود نرم‌افزارهای آموزشی در زمینه فنگ شویی دسترسی داشته باشید.


آشپزی
تا دلتان بخواهد در فضای اینترنت سایت‌هایی در زمینه آشپزی وجود دارد. آنقدر تعداد این سایت‌ها زیاد است که انتخاب را برای کاربران سخت می‌کند. یکی از سایت‌های جالبی که با استفاده از آن علاوه بر آموزش غذاهای ایرانی می‌توانید به آموزش‌ غذاهای کشورهای دیگر هم دسترسی داشته باشید سایت
www.ashpazonline.comاست. این سایت که در مقایسه با سایت‌های دیگر فعال در این زمینه هم از نظر طراحی و هم از نظر محتوا کیفیت بهتری دارد می‌تواند بهترین مرجع برای یادگیری آشپزی باشد. آموزش انواع غذای گوشتی، دریایی، گیاهی، آموزش آشپزی برای کودکان، آموزش شیرینی پزی، فست فود، دسر، ترشی و... از بخش‌های اصلی سایت است. تالار گفتمان، بازارچه، نکات خانه‌داری، سفره آرایی ، آشپزی در ماه رمضان و... از بخش‌های ویژه این سایت است. دیگر سایت‌های مرتبط:
www.dastpokht.ir
www.irancookingschool.com-
www.ircook.com
لبخند بزنید


آنطور که از جست‌وجوهای اینترنتی پیداست، سایت‌های آموزشی در زمینه عکاسی هم چندان زیاد نیستند و شاید تعداد سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. تنها سایتی که در این زمینه می‌توان معرفی کرد، سایت
www.prophotocom.com است.
مقالات آموزشی این سایت بیشتر ترجمه مقالات عکاسان بزرگ ایران و جهان یا مطالب کتاب‌های مختلف در این زمینه است. اما این سایت شاید برای افراد تازه کار عکاسی مفید باشد؛ چرا که می‌توانند با تکنیک‌های اولیه عکاسی، آشنایی کاربردی با تجهیزات عکاسی و آموزش موارد کاربردی تکنولوژی دیجیتال و.. آشنا شوند. معرفی دوربین‌های عکاسی، لنز و تجهیزات جانبی، تالار گفت‌وگو و گالری عکس از دیگر بخش‌های این سایت است.
رانندگی مجازی


شاید باورش سخت باشد اما به کمک اینترنت حتی می‌توانید، آموزش رانندگی ببینید. سایت www.ranandegi.com یک پایگاه مجازی است که از طریق آن می‌توانید مهارت رانندگی خود را تقویت کنید. این سایت با استفاده از آموزش آنلاین، کلیه مباحث رانندگی شامل مباحث تئوری، عملی و آزمون آزمایشی آیین‌نامه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین سایت شامل صفحه شخصی کاربر جهت مشاهده وضعیت آموزشی و در کل فضایی جهت تعامل کاربران برای ارتقای سطح آموزشی یکدیگر است. دوره‌های آموزشی عملی و تئوری، آزمون آیین‌نامه، آشنایی با علائم راهنمایی و رانندگی و آشنایی با قطعات خودرو از بخش‌های اصلی این سایت است.