مریم عسگری
کامپیوترهای چندمنظوره (ALL IN ONE)‌ این روزها حضور پررنگی در بازار کامپیوتر دارند و می‌توان گفت تنوع برند و مدل در بازار این کالا نسبت به شش یا هفت سال قبل که اولین سری این کامپیوترها با برند APPLE وارد بازار ایران شد، افزایش چشمگیری یافته است.

می‌توان گفت، زمانی که Apple اولین سری از کامپیوترهای جمع و جور خود (iMac) را روانه بازار کرد، توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد. اما به دلیل قیمت بالای این کالا، حداقل کاربران ایرانی تمایل چندانی به خرید این کالا از خود نشان ندادند. ولی کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، طی یکی دو سال گذشته علاوه بر اینکه توجه کاربران به سمت کامپیوترهای چندمنظوره اپل جلب شده است، بلکه با عرضه این کالا با برندهایی نظیر MSI،ASUS،SONY،HP،LENOVO و... که قیمت کمتری نسبت به IMAC‌های APPLE دارند، بازار این کامپیوترها پرمخاطب‌تر از قبل شده است.
کامپیوتر چند منظوره چیست؟
کامپیوتر‌های چندمنظوره به کامپیوتر‌هایی اطلاق می‌شود که تمامی قطعات مانند پردازنده، کارت‌گرافیک، حافظه و حتی اسپیکر و وب‌کم و... در فضایی به اندازه یک مانیتور تعبیه شده‌اند. به طور کلی، کامپیوترهای چند منظوره صرفا شامل یک مانیتور هستند که در پشت این صفحه نمایش قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، مادربورد، کارت گرافیک و دیگر سخت‌افزار‌های لازم برای کامپیوتر وجود دارد.


به عبارتی کیس و مانیتور یکی شده‌اند. البته می‌توانید به این دستگاه کیبورد و ماوس متصل کرده و با آن کار کنید. یکی از ویژگی‌های جالب این دستگاه‌ها مصرف کم برق و فضای اندکی است که اشغال می‌کند. به همین علت این محصولات بیشتر برای محیط‌های اداری کوچک، سازمان‌ها، بانک‌ها و... که فضا برای آنها اهمیت زیادی دارد و در عوض سیستمی می‌خواهند که کارآیی بالا و شکل ظاهری قابل‌توجهی نیز داشته باشد، کاربرد دارد. حتی این اواخر کاربران خانگی هم به استفاده از این کامپیوترهای چندمنظوره روی آورده‌اند. به گفته کارشناسان، مصرف برق اندک این کالا یکی از نقاط قوت کامپیوترهای چند منظوره است. به گفته مهدی بکائی، مدیرعامل شرکت همراه‌پردازان، برق مصرفی کامپیوترهای چندمنظوره حدود 80 تا 85 درصد کمتر از برق مصرفی یک PC عادی است. همچنین برخی از دستگاه‌ها دارای صفحه SINGLE TOUH هستند که تنها با یک انگشت قابلیت انجام امور را دارند و دسته دیگر به صفحه MULTI TOUH مجهزند که کاربر قابلیت انجام امور با چند انگشت و استفاده آسان‌تر را دارد. دسته‌ای نیز دارای صفحه غیر لمسی هستند. در این گزارش ما به معرفی مدل‌های موجود از این کامپیوترها در بازار داخلی می‌پردازیم:
APPLE
این برند پیش‌روی عرضه کامپیوتر‌های
چندمنظوره با نام IMAC است. به گفته مهدی بکائی، مدیر عامل شرکت همراه پردازان، در حال حاضر این دستگاه‌های پرمخاطب که از جانب تدوین‌گران، گرافیست‌ها و... مورد استقبال قرار می‌گیرند در دو سایز اصلی ۵/۲۱ و ۲۷ اینچ در بازار موجودند که البته سابق بر این، این دستگاه‌ها در سایزهای ۲۰ و ۲۴ اینچ و قبل‌تر در سایزهای ۲۰ و ۱۷ اینچ نیز موجود بودند.
به گفته وی، IMAC‌هایی که با سایز 5/21 اینچی به بازار عرضه شده‌اند بیشتر کاربرد خانگی و اداری داشته و نمونه‌های 27 اینچ دارای کاربردی حرفه‌ای هستند که بیشتر مورد استفاده گرافیست‌ها، تدوین‌گران و ادیتورهای عکس و فیلم هستند. بکائی افزود، کامپیوترهای چند منظوره برند APPLE علاوه بر اینکه از امکانات فنی بالایی نظیر تجهیز به پردازنده INTEL CORE I5 و گرافیک‌های قوی برخوردارند، بلکه در بخش صدا و تصویر هم بسیار قوی هستند.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد IMAC‌های این برند بازگشت‌پذیری محصولات این برند به طبیعت است. بکائی مدل MC309 که یک IMAC با سایز 5/21اینچ است را از ارزان‌قیمت‌های این برند در بازار داخلی معرفی کرد که قیمت آن حدود دو میلیون و 450 هزار تومان است. مدل MC814 هم از گران قیمت‌های این برند در بازار است که با قیمتی حدود سه میلیون و 450 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل MC813 که سایز آن آن 27 اینچ است و مدل MC812 با سایز 5/21 اینچ هم از IMAC‌های این برند است که به ترتیب با قیمت دو میلیون و 950 هزار تومان و دو میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسند.
ASUS
این برند نیز در زمینه عرضه این دستگاه‌ها فعال بوده است و نمونه‌هایی با تجهیز به صفحه لمسی به بازار عرضه کرده است. تنوع محصولات این برند در مقایسه با سایر برندها بیشتر است. به طوری که این برند کامپیوترهای چندمنظوره خود را در سایزهای 15.6 تا 23.6 اینچ به بازار عرضه کرده است.
به گفته ریاضی، مسوول فروش بخش کامپیوترهای چندمنظوره شرکت ایسوس در ایران، مدل‌های ET۱۶۱۱PUT، ET۱۶۱۱PUK از دستگاه‌های ۶/۱۵ اینچی این برند هستند که به پردازنده INTEL ATOM مجهزند و به ترتیب با قیمت ۶۶۲ هزار تومان و ۷۹۴ هزار تومان به فروش می‌رسند.
مدل‌های ET2011AUTB ET2011AUKB، ET2011AGT، ET2011AGK هم از نمونه‌های 20 اینچی این برند هستند که به صفحه نمایش LED و پردازنده AMD مجهزند و قیمتی حدود 960 تا یک میلیون و 115 هزار تومان دارند. مدل ET2400XVT هم از دستگاه‌های گران قیمت و باقابلیت این برند است که به صفحه نمایش 6/23 اینچی و پردازنده INTEL CORE I7 مجهز است و با قیمت دو میلیون و 680 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
MSI
تنوع کامپیوترهای چندمنظوره برند MSI هم مانند برند ASUS بالا است. کامپیوترهای این سری MSI در سایزهای 6/18 تا 6/21 اینچ به بازار عرضه شده‌اند. البته قرار بر این است که یک نمونه 6/23 اینچی هم به زودی میهمان بازار داخلی شود. محجوب، کارشناس فروش شرکت ماتریکس، قیمت کامپیوترهای چندمنظوره این برند را بین 685 هزار تومان تا یک میلیون و 310 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت گذاری مناسب و ارائه کالاهایی با قابلیت بالا از دلایل استقبال بالا برای کامپیوترهای چندمنظوره برند MSI است. وی مدل‌های WIND TOP AP1920،WIND TOP AE1920 را از نمونه‌های ارزان قیمت
(۶۸۵ هزار تومانی و ۷۵۰ هزار تومانی) این برند اعلام کرد که به پردازنده INTEL DUAL CORE و صفحه نمایش‌های ۶/۱۸ اینچی مجهزند. مدل WIND TOP AE۲۲۶۰ هم از نمونه‌های گران‌قیمت ۶/۲۳ اینچی است که با قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان به فروش می رسد.
SONY
این برند هم به تازگی دو نمونه از کامپیوترهای ALL IN ONE خود را راهی بازار کرده است. مدل‌های G۲۱۸ یک دستگاه ۵/۲۱ اینچی است FULL HD با صفحه لمسی است که به پردازنده INTEL CORE I۵ مجهز است. قیمت این دستگاه دو میلیون و ۸۵ هزار تومان است. مدل L۲۱۸ هم یک دستگاه ۲۴ اینچی است با صفحه لمسی که به پردازنده INTEL CORE I۷ مجهز است و با قیمت دو میلیون و ۷۱۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
LENOVO
این برند هم سه دستگاه در سایزهای ۲۱ تا ۲۳ اینچ به بازار عرضه کرده است که قیمت آنها بین یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است. این دستگاه‌ها به پردازنده سری
INTEL CORE I، رم‌های DDR3 و کارت گرافیک‌های قوی مجهز هستند.