بازگشت دوران رکود

بازار دیجیتال- تا فرا رسیدن ماه رمضان زمان باقی نمانده است. هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان، بازار کالاهای مختلف، به ویژه کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال وارد مرحله‌ای جدید می‌شوند و کسبه بازار فرصت پیدا می‌کنند تا از خلوتی بازار استفاده کرده و استراحتی به خود دهند. البته این موضوع زمانی برای کسبه خوشایند است که بازار طی ماه‌های قبل گرم و پررونق بوده باشد و این یک ماه استراحت اجباری، چندان به آنها ضرر و زیان نزند.

به گفته فعالان بازار، طی ماه‌های گذشته بازار خرید و فروش کامپیوتر و کالاهای دیجیتال، دوران بی‌رونقی را سپری کرده است و این رکود بی‌شک به ضرر بازار است.

محمد جوادی یکی از فعالان بازار کامپیوتر با بیان این مطلب که بازار طی دو هفته گذشته تازه داشت جان می‌گرفت گفت، پس از مدت‌ها رکود که جان فعالان بازار را به لب رسانده بود، طی دو هفته اخیر مدل‌های جدید وارد بازار شده و قیمت‌ها تا حدودی متعادل شدند. به این ترتیب بازار با رشد جزئی تقاضا مواجه شد، ولی به نظر می‌رسد این رونق چندان پایدار نیست و بازار طی روزهای آینده مجددا با رکود مواجه می‌شود.

موثقی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید، تجربه سال‌های قبل نشان داده است که در ماه رمضان بازار با کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها مواجه می‌شود، ولی با توجه به اتفاقاتی که طی یک سال اخیر در بازار کامپیوتر شاهد آن بودیم باید بگویم بازار کاملا به یک فضای غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است و ممکن است

رمضان امسال فصل رونق بازار کامپیوتر باشد.

ارسلان باقی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این رابطه می‌گوید، با افزایش تعداد کاربران کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ به نظر می‌رسد رمضان امسال با سال‌های قبل متفاوت باشد؛ چرا که طی یکی دو سال اخیر تقاضا برای نرم‌افزارهای قرآنی و... در حد زیادی افزایش یافته است و معمولا مردم قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای خرید دستگاه‌هایی مانند پخش‌کننده فایل های صوتی و تصویری، لپ‌تاپ و... اقدام می‌کنند.

با این حال و با توجه خوش‌بینی برخی از فعالان بازار در مورد وضعیت بازار کامپیوتر در ماه رمضان گروه بزرگی از فعالان بازار بر این باورند که بازار مجددا وارد مرحله رکود خواهد شد و این رکود و بی‌رونقی تا ماه‌های آبان و آذر دست از دامن بازار نمی‌کشد؛ چرا که پس از ماه رمضان به فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که در این ایام هم بازار بی‌رونق می‌شود.