رونمایی از طرح کسب‌وکارها برای صدور اینماد 

با این حال و در این شرایط پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از دبیر انجمن فین‌تک نشان می‌دهد که با وجود توقف موقت در اجرای طرح کارگزاری صدور اینماد، جلساتی با فعالان حوزه برگزار شده و در نتیجه آن قرار است تا در روز تجارت الکترونیک (۲۴ مهرماه) از طرح بخش خصوصی و چگونگی فعالیت این کارگزاری رونمایی شود.

دلیل توقف موقت در اجرای طرح

مرکز توسعه تجارت الکترونیک‌ در آبان ماه سال گذشته و در راستای تمرکززدایی و نقش‌آفرینی بخش خصوصی از طرح «کارگزاری صدور اینماد» رونمایی کرد. هدف از فراخوان مرکز تجارت الکترونیک این بود که از میان متقاضیان، تعدادی از شرکت‌های توانمند، نوآور و دارای صلاحیت به عنوان «کارگزار صدور اینماد» انتخاب شوند. این خبر با اعلام رضایت و خوشحالی فعالان مواجه شد و مهدی فاطمیان، دبیر انجمن فین‌تک، در همان زمان اعلام کرد که قرار است پرداخت‌یارها و سایر اپراتورهایی که می‌توانند به عنوان صادرکننده اینماد فعال باشند، نقش صادرکننده این نماد اعتماد الکترونیکی را بر عهده بگیرند.

از زمان انتشار این اخبار تاکنون خبری از آخرین وضعیت و جزئیات راه‌اندازی و فعالیت کارگزاری‌های صدور اینماد منتشر نشده‌است، البته امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در نشست خبری خود در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره آخرین وضعیت کارگزاری صدور اینماد توضیح داده بود که در حال حاضر پرداخت‌یارها برخی از اینمادهای خاکستری را صادر می‌کنند. او با تاکید بر اینکه کارگزاری صدور اینماد یکی از برنامه‌های جدی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و فرآیندهای مرتبط با آن از سال گذشته شروع شده است، گفته بود: «هدف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این است تا مردم برای صدور اینماد به این مرکز مراجعه نکنند و درخواست خود را از طریق کارگزاری‌های مربوطه پیگیری کنند.» با اینکه کلاهدوزان در آن زمان از صدور برخی اینمادهای خاکستری توسط پرداخت‌یارها خبر داده بود، در‌عین‌حال آماری از میزان صدور اینماد توسط کارگزاری صدور اینماد ارائه نکرد.

در نهایت و پس از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت کارگزاری‌های صدور اینماد، رامیار قنبری، رئیس انجمن شرکت‌های پرداخت الکترونیک، در گفت‌وگویی از توقف ناگهانی این طرح خبر داد و به گفته او «با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های توانمند و مشتاق زمان و منابع زیادی را برای مشارکت در این طرح آماده کرده بودند؛ فرآیند اجرای این طرح به یکباره و بدون ارائه هیچ‌گونه توضیح روشنی متوقف شد و مدارک و درخواست‌های ارائه شده در بلاتکلیفی قرار گرفت. این توقف ناگهانی و بی‌دلیل، به جای امیدواری به آینده‌ای روشن‌تر، سوالات بسیاری را در ذهن فعالان این حوزه ایجاد کرده است.»

در پی این اظهارات خبرنگار «دنیای اقتصاد» آخرین وضعیت پیاده‌سازی طرح کارگزاری صدور اینماد را از برخی فعالان این حوزه پیگیری کرد و به نظر می‌رسد که با وجود توقف موقت در فر‌آیندهای این طرح قرار است مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در روز تجارت الکترونیک(۲۴مهرماه) از طرح بخش خصوصی و فعالیت کارگزاری‌های صدور اینماد رونمایی کند.

مصطفی امیری، دبیر انجمن فین‌تک با تایید این خبر به «دنیای اقتصاد» درباره روند اجرای این طرح و توقف یکباره آن توضیح می‌دهد: «شرکت‌ها پس از فراخوان مرکز توسعه تجارت الکترونیک، طرح‌های خود را ارسال کردند و در جلسات با این مرکز، زیرساخت‌های فنی و امنیتی مورد نیاز طرح بررسی شد. با این حال حدود یک ماه از جلسات مذکور گذشت و خبری نشد تا اینکه خبرهایی از توقف موقت اجرای طرح منتشر شد. به نظر می‌رسد که تعلل‌ها و تاخیرها به تغییرات و استقرار دولت چهاردهم برمی‌گردد، اما با این حال از هفته‌های اخیر اجرای طرح در دستور کار قرار گرفته است.»

 او در ادامه صحبت‌های خود از پیگیری پیاده‌سازی طرح کارگزاری صدور اینماد از هفته گذشته می‌گوید: «پیگیری این موضوع از هفته گذشته در مرکز توسعه تجارت الکترونیک‌ شروع شده است و به نظر می‌رسد که مرکز توسعه تجارت الکترونیک قصد دارد تا در روز تجارت الکترونیک از جزئیات این طرح که در پی آن بیش از ۱۰ کارگزاری صدور اینماد شروع به کار خواهد کرد، رونمایی ‌‌شود.»

استفاده از رگ‌تک در صدور اینماد

با توجه به اینکه مدت‌هاست کسب‌وکارهای آنلاین با چالش‌های اینماد اجباری دست و پنجه نرم می‌کنند و از طرف دیگر، مردم نیز در پی کلاهبرداری‌های برخی فروشگاه‌های اینترنتی از اعتماد به نماد اعتماد آن فروشگاه‌ها زخم خورده‌اند، انتظار این است که با راه‌اندازی و فعالیت رسمی کارگزاری‌های اینماد مقداری از ریسک صدور اینماد کاسته شود. با این حال به اعتقاد فعالان حوزه نباید انتظار داشته باشیم که با صدور اینماد در کارگزاری‌ها از ریسک‌های نماد اعتماد الکترونیک کاسته شود؛ زیرا ماهیت تسهیل در تضاد با نظارت است و باید سازوکارهای مشخص و متمایزی برای نظارت بر اینمادهای صادرشده در هر کسب‌وکار خاص طراحی و اجرا شود.

مصطفی امیری، دبیر انجمن فین‌تک نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید: «با توجه به چالش‌ها و ریسک‌های صدور اینماد و فعالیت کسب‌وکارهای دارای اینماد در طرح پیشنهادی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ذکر شده است که نظارت بر اینمادها صرفا به صدور این نماد محدود نشود و نظارت‌ها پس از صدور آن نیز ادامه پیدا کند. بهترین راهکار در این زمینه، آن است که رگ‌تک‌ها (کاربرد نوآورانه فناوری برای سازگاری و تطبیق‌پذیری کارآمد و کم هزینه با قوانین) به روند صدور اینماد و نظارت بر آن ورود کنند تا در نهایت و بین مردم اعتماد بیشتری به نمادهای الکترونیک ایجاد شود.»

امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که طرح کسب‌وکارها برای صدور اینماد به مرکز تجارت الکترونیک تحویل داده شده، اما اینکه چه میزان از این طرح اجرا شود و توسعه یابد، مبهم است. با این حال در شرایطی که در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار شرکت نماد اعتماد الکترونیک در حال فعالیت هستند و استقبال مردم نیز از کسب‌وکارهای اینترنتی در حال افزایش است، فعالان و کارشناسان تجارت الکترونیک معتقدند که اهمیت و ضرورت تسهیل صدور اینماد در کنار نظارت و پایش مستمر و هوشمند بر فعالیت کسب‌وکارهای دارای اینماد دو چندان می‌شود. به همین منظور باید منتظر ماند و دید که نسخه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای برون‌سپاری صدور اینماد چه میزان می‌تواند اعتماد مردم را به این نماد برگرداند تا ماجراهای مشابه کوروش کمپانی تکرار نشود.