بازار دیجیتال - در بازار دوربین‌های دیجیتال برندهای مختلفی حضور دارند که هر کدام کاربران خاص خود را دارند. نیکون، کانن، سونی، المپیوس، سامسونگ، فوجی و... از برندهایی هستند که در بازار داخلی حضور دارند.

این روزها هم با آغاز فصل سفرهای تابستانی بر میزان تقاضا برای این دوربین‌ها افزوده شده است. اما خریداران دوربین باید بدانند چه دوربینی مناسب آنهاست و با صرف چه هزینه‌ای می‌توانند دوربینی مطابق با نیاز خود خریداری کنند.
بر اساس اعلام کارشناسان در حال حاضر دوربین‌های عکاسی در بازار به سه نوع تقسیم‌بندی شده‌اند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود از بین این سه رده یک دوربین مناسب را انتخاب کنند. دسته اول دوربین‌های Digital Single Lens Reflex (DSLR)i هستند. در این نوع دوربین‌ها نور وارد شده به لنز ابتدا به یک آینه و منشور 5 وجهی برخورد کرده و به صورت مستقیم وارد سنسور نمی‌شود. از خصوصیات این دوربین‌ها، ابعاد بزرگتر، وزن بیشتر لنز خارجی و قیمت بالاتر است.
دوربین‌های Prosumer هم با نام دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای به بازار عرضه شده‌اند. از خصوصیات این دوربین‌ها، شباهت زیادشان به انواع حرفه‌ای است. همچنین آنها از لحاظ کیفیت و کارآیی بین دوربین‌های حرفه‌ای و خانگی قرار می‌گیرند.
دوربین‌های Compact هم برای کاربری خانگی یا استفاده افرادی که قصدشان عکاسی حرفه‌ای نیست طراحی شده است. این مدل‌ها از لحاظ فیزیکی کوچک و سبک هستند، قیمت مناسبی دارند و به منظور آسان شدن کاربری اکثر تنظیمات آن به صورت خودکار است.
برندهای محبوب در بازار داخلی در سه سری حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و کامپکت دوربین‌های دیجیتال برندهای مختلفی در ردیف پرفروش‌های بازار قرار دارند. اما کانن در هر سه سری جزو پرفروش‌های بازار است. فعالان بازار معتقدند برند کانن و پس از آن نیکون در رده پرفروش‌های بازار دوربین‌های حرفه‌ای بازار قرار دارند. در رده دوربین‌های نیمه حرفه‌ای هم این دو برند فروش بالایی در بازار دارند و پس از آنها دوربین‌های پاناسونیک،سونی و سامسونگ فروش خوبی دارند. در رده دوربین‌های خانگی هم برند کانن، سونی و سامسونگ فروش بالایی در بازار دارند. اما نظرسنجی صورت گرفته توسط اعضای باشگاه اسپیرو در هفته چهارم تیرماه ۹۰ در مورد وضعیت سهم انواع دوربین‌های دیجیتال در بازار ایران اندکی با نظر فعالان بازار متفاوت است. به عبارتی می‌توان گفت، این یک نظرسنجی کلی از بازار دوربین دیجیتال است که با نظر فعالان بازار اندکی متفاوت است .بر اساس این نظرسنجی، برند canon با کسب ۹/۲۸ درصد در جایگاه نخست رده‌بندی ایستاد. برند sony هم با ۲۴ درصد مقام دوم را به‌دست آورد و همچنین شرکت کره‌ای Samsung با ۱۰ درصد مقام سوم را از آن خود کرد و Nikon با سابقه ۹۴ ساله در این زمینه با ۹ درصد، مقامی بهتر از چهارمی در بازار ایران کسب نکرد.


مقایسه ایران با بازار جهانی
با بررسی آمار بازار جهانی که توسط ICD منتشر شده، به این نتیجه می‌رسیم که همانند بازار ایران Canon یکه‌تاز این عرصه به شمار می‌رود و گرچه انتظار می‌رود که با عرضه مدل‌های جدید SONY وNikon این دو برند به canon نزدیک شوند، اما هنوز تا رسیدن به جایگاه شماره 1 در این صنعت فاصله دارند. قابل توجه‌ترین نکته در این زمینه قرار گرفتن Nikon در جایگاه چهارمی است. این برند که با سابقه‌تر از canon برند اول دوربین در جهان است و همچنین برخی کارشناسان معتقدند که برخی مدل‌های Nikon کیفیت مناسب‌تری نسبت به برند یادشده دارند، با این وجود این برند در ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، که می‌توان تبلیغات کم و بالا نبودن تقاضای دوربین حرفه‌ای نسبت به دیگر مدل‌ها را از دلایل آن دانست.
همچنین sony که سابقه زیادی در زمینه تولید دوربین ندارد با توجه به تبلیغات مناسب و پیشینه خوبی که در زمینه لوازم صوتی و تصویری دارد از برند‌های محبوب در نظر ایرانیان محسوب می‌شود. از دلایل قرار گرفتن این برند در میان سه رده نخست بازار جهانی می‌توان به طراحی زیبا، تنوع مدل‌ها، قیمت و کیفیت مناسب اشاره کرد. Samsung را نیز می‌توان جزو گروهی قرار داد که نامشان به واسطه دیگر محصولاتشان در ایران جا افتاده است و می‌توان اثر این عامل را در بازار دوربینش هم مشاهده کنیم. از دیگر برندهایی که از این مزیت برخوردارند Panasonic و HP را می‌توان نام برد که گرچه در حال حاضر در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، اما می‌توانند از این مزیت شناخته‌شدگی در بازار استفاده کنند و در زمینه دوربین نیز به جایگاه‌های برتر دست یابند. از دیگر نکات قابل توجه در بازار رقابتی دوربین می‌توان به عدم موفقیت نام‌های بزرگی از جمله Olympus,casio ,fuji در بازار ایران اشاره کرد.