ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات تشریح شد

ایسنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین همایش بین‌المللی مخابرات ایران، درباره توسعه شبکه ملی اطلاعات و تحقق اهداف برنامه پنجم سخنرانی کرد. تقی‌پور با بیان اینکه امروز مدیریت اصلی اینترنت در دست آمریکا است، تصریح کرد: از منظر مباحث امنیتی باید بیش از پیش به آن توجه کرد و ویژگی اصلی آن بحث امنیت آن است و ما باید بتوانیم امنیت اطلاعاتی که در این شبکه جابه‌جا می‌شود را تضمین کنیم.

وی گفت:‌ ما در این شبکه اینترنت را به عنوان یک سرویس کماکان خواهیم داشت با همان مباحثی که تا به حال وجود داشت؛ بحثی که ما داریم این است که ما پهنای باند داخلی را به صورت پهنای باند امن و حفاظت شده به شدت توسعه خواهیم داد.

وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه مبحث فیلترینگ فقط آنچه که امروز در ذهن ما برای جلوگیری از بعضی سایت‌ها مطرح است نیست، گفت:‌ امروزه فیلترینگ در کشور برای حفاظت از شبکه، جلوگیری از تهاجم اینترنتی به صورت پیشرفته و نامرئی وجود دارد و حتی کره جنوبی که از نظر پهنای باند در جهان اول است نیز بحث فیلترینگ را به خوبی مدیریت می کند.

او ادامه داد: به تعبیری سایت‌ها و مراکز تولید و تبادل اطلاعات که در لیست سفید هستند و از نظر امنیتی تعیین شده‌اند، به خوبی و با سرعت بالا در این شبکه به تبادل اطلاعات اقدام می‌کنند و سایت‌هایی که هویت‌شان مشخص نیست، با توجه به مشکلات و مباحث امنیتی که در سال‌های اخیر، ماه‌ها و حتی هفته‌های اخیر در کشور وجود داشته، این اقدام ضروری است که باید هویت آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: در اینجا توسعه پهنای باند داخلی کشور و بحث اصلی آن بحث توسعه اقتصادی است و بحث ارتقای GDP و بحث بعدی امنیت است و موضوع سوم خدمات متنوعی است که تاکنون در کشور ارائه نشده و می‌تواند در این شبکه ارائه شود.

تقی‌پور در ادامه اظهار کرد: ما در این شبکه باید موتور جست‌وجوی ملی (بومی) داشته باشیم؛ ایمیل‌ها را در داخل مدیریت کنیم و یکی از اهداف اصلی که امروز شبکه اینترنت برای آن هدف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، جمع‌آوری اطلاعات، بحث‌های پردازش به شکل عمیق است.

وی گفت:‌ شبکه ملی اطلاعات فضایی است که همه این مباحث را دربرمی‌گیرد و امیدواریم با ایجاد این شبکه بتوانیم تا حدود زیادی اهداف برنامه را در برنامه پنجم توسعه محقق کنیم.