کشف علت ناراحتی‌های ناشی از تصاویر سه بعدی

یافته‌های جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ناراحتی‌های ناشی از تماشای تصاویر سه‌بعدی استریوسکوپ می‌تواند برپایه فاصله چشم از نمایشگر باشد. آیا پس از تماشای تصاویر سه‌بعدی استریوسکوپ دچار سر درد یا چشم درد می‌شوید؟

محققان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند که این مشکل می‌تواند به سبب فاصله تصویر از چشم باشد.

دلیل این مساله، پدیده ای به نام «تعارض تقارب عدسی- تطابق چشم» نام دارد. این پدیده به این دلیل ایجاد می‌شود که هر دو چشم باید از یک فاصله مشخص به یک نمایشگر نگاه کنند و همزمان باید حس عمق تصویری را که در جلو یا پشت نمایشگر تشکیل می‌شود درک کنند.

در این خصوص «مارتین اس. بانکس» استاد چشم‌پزشکی و علوم دیداری و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص توضیح داد: «به طور طبیعی، چشم‌ها تصاویر را برپایه فاصله از نمایشگر درک می‌کنند، چرا که نور از نمایشگر تابیده می‌شود.

با محتواهای سه بعدی، چشم‌ها باید یک گام بیشتر بردارند، یعنی باید به سمت فاصله از محتوای سه بعدی استریوسکوپی که می‌تواند پشت یا جلوی نمایشگر ایجاد شود کانونی شوند.»

این تیم پژوهشی آزمایشات خود را بر روی ۲۴ داوطلب بزرگسال انجام دادند. در این آزمایشات، تعامل میان فاصله دید و جهت تعارض بررسی شد، همچنین آزمایش شد که تصویر ایجاد شده در پشت یا جلوی نمایشگر چه ناراحتی‌هایی را برای بیننده ایجاد می‌کند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که با دستگاه‌هایی چون تلفن‌های همراه و نمایشگرهای رومیزی سه بعدی که در فاصله کمی از چشم قرار دارند محتوای استریوسکوپ در جلوی نمایشگر تشکیل می‌شود و بنابراین به بیننده نزدیک‌تر است.

به همین علت بیننده نسبت به زمانی که تصویر در پشت نمایشگر ایجاد می‌شود رنجش و ناراحتی بیشتری احساس می‌کند.

این درحالی است که وقتی فاصله بیننده و نمایشگر دور باشد، همانند آنچه که در مورد سینمای سه بعدی رخ می‌دهد، درصورتی‌که تصویر محتوای استریوسکوپی در پشت نمایشگر تشکیل شود، برای تماشاچی ناراحتی ایجاد می‌کند، چون در این مورد، به نظر می‌رسد که بیننده از پشت یک پنجره در حال تماشای تصویر است. بنابراین، فاصله چشم از نمایشگر می‌تواند در ایجاد این ناراحتی‌ها نقش مهمی ایفا کند.

براساس گزارشInternational Business Times، مارتین بانکس اظهار داشت: «ناراحتی ناشی از تماشای فیلم‌های سه بعدی بزرگ‌ترین مشکلی است که می‌تواند استفاده از این فناوری را محدود کند. امیدواریم که یافته‌های ما بتواند در حل این مشکل کمک کند.»