مریم عسگری
امروزه به جز تلویزیون‌های سه بعدی انبوهی از دستگاه‌های دیجیتالی سه بعدی ویترین فروشگاه‌ها را پر کرده است. برای آشنایی با این محصولات، ‌این گزارش را بخوانید

این روزها بازار محصولات تصویری دیجیتال با امکان نمایش تصاویر سه بعدی متنوع و رنگارنگ‌تر از قبل (حدود یک سال پیش) شده است و هراز چند گاهی شاهد عرضه محصولاتی جدیدتر بر پایه تکنولوژی سه بعدی به بازار هستیم. اگر چه این کالاها به دلیل برخی از مسائل که مهم‌ترین آنها قیمت بالای آنها است فعلا مخاطبان زیادی ندارند، اما شرکت‌های تولیدکننده برای حضور در این بازار رقابتی هر روز محصولات جدیدتری به بازار معرفی می‌کنند، چرا که بر اساس پیش‌بینی آنها به زودی محصولات سه بعدی جایگاه بالایی در بازار خواهند یافت. به همین دلیل اگر این روزها سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر و همچنین لوازم صوتی و تصویری بزنید حتما به غیر از تلویزیون‌های سه بعدی،عرضه کالاهایی نظیر لپ‌تاپ، دیتا پروژکتور، انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، دستگاه‌های دی وی دی پلیر و سینمای خانگی سه بعدی توجه شما را به خود جلب می‌کند.
سینما خانگی‌های سه بعدی
اگر از علاقه‌مندان تماشای فیلم‌های سه بعدی هستید باید بدانید که برای دیدن یک تصویر سه بعدی واقعی و مطلوب علاوه بر داشتن یک تلویزیون سه بعدی، شما به عینک سه بعدی، محتوای سه بعدی، پخش کننده سه بعدی و... نیاز دارید. البته برخی از تلویزیون‌های سه بعدی قابلیت پخش تصاویر دو بعدی به سه بعدی را دارند .ولی به گفته ایزدنیا، مدیر فروش شرکت حافظ پخش، این تلویزیون‌ها تنها به تصاویر عمق می‌دهند و تصاویر سه بعدی واقعی ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل سینما خانگی‌های سه بعدی به بازار عرضه شده‌اند. در حال حاضر سه برند ال جی و سامسونگ و سونی سینماهای خود را به بازار داخلی عرضه کرده‌اند که به نظر می‌رسد ال جی پیشگام عرضه سینما خانگی‌های سه بعدی به بازار ایران بوده است. این شرکت سینما خانگی سه بعدی آریانا که با نام LHW895XBH به بازار عرضه شده است، با قیمت یک میلیون و 80 هزار تومان به بازار عرضه کرده است. مدل‌های LH890XBH و LH880XBH از سینماخانگی‌های سه بعدی ال جی هستند که به ترتیب با قیمت 920 هزار تومان و 810 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند. سامسونگ نیز دو مدل سینمای خانگی سه بعدی برای علاقه‌مندان به تماشای تصاویر سه بعدی به بازار عرضه کرده است. مدل‌های D5550 و C6950 از سینما خانگی‌های سه بعدی این برند است که به ترتیب با قیمت 940 هزار تومان و یک میلیون و 160 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل E970 نیز از سینما خانگی‌های سه بعدی سونی در بازار داخلی است که با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان به بازار عرضه شده است.


بلوری پلیر‌های سه بعدی
به غیر از سینما خانگی‌های سه بعدی دستگاه‌های دی وی دی پلیر سه بعدی و بلوری‌های سه بعدی هم به بازار عرضه شده‌اند، اگرچه قیمت این دستگاه‌ها نسبت به سایر پخش‌کننده‌ها بالا است. ولی فردی که حدود سه میلیون تومان بابت خرید یک تلویزیون سه بعدی می‌پردازد برای خرید یک بلوری پلیر ۲۰۰ ،۳۰۰ هزار تومانی نیز احساس نیاز می‌کند. در این زمینه شرکت ال‌جی مدل BX۵۸۰ را که با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است را در لیست کالاهای خود دارد. سامسونگ هم مدل‌های ۵۹۰۰ ،۶۵۰۰ و ۶۹۰۰ را به ترتیب با قیمت ۲۵۰ هزار تومان،۳۷۰ هزار تومان و ۴۲۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است.
دیتا پروژکتورهای سه بعدی
دیتا پروژکتورهای سه بعدی ،از دستگاه‌های دیگری هستند که روز به روز شاهد عرضه نمونه‌های جدیدتری از آنها در بازار هستیم. در حال حاضر برندهای NEC و LG محصولاتی در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند.
بر اساس اعلام بدرالکتریک، دستگاه‌های NP115,NP210,NP216 از دیتا پروژکتورهای جدید سه بعدی NEC هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان، 945 هزار تومان و 767 هزار تومان به فروش می‌رسند. البته باید به این مبالغ چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کنید. قیمت عینک‌های این دستگاه‌ها هم 184 هزار تومان است.
همچنین مدل CF-۳D از دستگاه‌های دیتا پروژکتور سه بعدی ال جی است که از تکنولوژی پسیو بهره‌مند است و قیمت آن هشت میلیون تومان است.قیمت عینک‌های این دستگاه هم شش هزار تومان اعلام شده است.
دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری
در زمینه عرضه دوربین‌های سه بعدی به بازار داخلی سونی قوی‌تر از سایرین عمل کرده است. این شرکت چند مدل دوربین عکاسی سایبر شات سه بعدی شامل مدل‌هایWX۷ ،WX۱۰،HX۹،HX۱۰۰ و... را به بازار عرضه کرده است. این دوربین‌ها قیمتی حدود ۳۸۰ تا ۶۵۰ هزار تومان دارند. مدل HDR-TD۱۰ هم یک دوربین فیلمبرداری هندی کم FULL HD از خانواده سونی است.این دوربین هم با قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
محصولات دیگر
قاب عکس‌های دیجیتالی با نمایشگرهای سه بعدی، لپ‌تاپ، چاپگر گوشی موبایل از سایر کالاهایی هستند که یا در بازار شاهد عرضه نمونه‌های سه بعدی آنها هستیم یا اینکه وعده حضور نمونه‌های سه بعدی آنها طی ماه‌های آینده داده شده است. به عنوان مثال، شرکت ال جی از عرضه یک گوشی موبایل با نام اپتیموس طی یکی دوماه آینده خبر داده است که نیازی به استفاده از عینک سه بعدی ندارد. شرکت نیکون هم به زودی قاب عکس دیجیتال سه بعدی خود را روانه بازار می‌کند. البته برخی از فعالان بازار از عرضه قاب عکس‌های دیجیتال با نام‌هایی چون Blazon و... به بازار خبر دادند که قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان دارد.