از کاهش قیمت‌ تا برگزاری جشنواره‌های تابستانی

بازار دیجیتال- قیمت انواع تلویزیون، به ویژه نمونه‌های LED و سه بعدی طی سه ماه اخیر حدود۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. فعالان بازار و رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی، علت این کاهش قیمت را ایجاد فضای رقابتی در بازار تلویزیون می‌دانند. اما گروهی از عرضه‌کنندگان علت کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تلویزیون، به ویژه نمونه‌های سه بعدی را تقاضای اندک برای این تلویزیون‌ها به دلیل قیمت گران آنها عنوان کردند.

به گفته عباسی، یکی از فعالان بازار، علاوه بر اینکه قیمت‌ها در بازار کاهش یافته است، بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده و حتی فروشندگان اقدام به راه‌اندازی جشنواره‌های تابستانی برای فروش کالاهایشان کرده‌اند و با ارائه تسهیلات ویژه به خریداران، مانند فروش اقساطی و... هدایایی نفیس به عنوان پروموشن نیز به خریداران ارائه می‌کنند.

گروهی از شرکت‌ها نیز جوایز نقدی برای خریداران در نظر گرفته اند و به خریداران کالاهایشان کارت‌های هدیه ارائه می‌کنند. به گفته فعالان بازار، این اقدامات تا حدودی باعث تغییر حال و هوای بازار شده است، به عبارتی می‌توان گفت گرمای هوای تابستان به بازار لوازم صوتی و تصویری هم سرایت کرده است.

امیدیان، یکی دیگر از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری نیز با بیان این مطلب که تلاش عرضه‌کنندگان تلویزیون بر این است که میزان تقاضا برای نمونه‌های سه بعدی در بازار افزایش یابد گفت: تا پیش از این عرضه‌کنندگان لوازم صوتی و تصویری در تلاش بودند که میزان تقاضا برای نمونه‌های LED را افزایش دهند. به همین دلیل قیمت نمونه‌های LED را کاهش داده و هدایای ضمن خرید نفیسی هم برای خریداران در نظر گرفتند. نتیجه این تلاش‌ها این بوده است که اکنون تقاضا برای این کالاها افزایش یافته است.

این درحالی است که اینک تلاش عرضه‌کنندگان بر این است که نمونه‌های سه بعدی را به فروش برسانند. به همین دلیل به تازگی شاهد کاهش چشمگیر قیمت نمونه‌های سه بعدی در بازار بوده‌ایم. ضمن اینکه شرکت‌های عرضه‌کننده هدایای ضمن خرید نفیسی برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش تلویزیون‌های سامسونگ نیز با تایید خبر کاهش قیمت‌ها در بازار، میزان کاهش قیمت نمونه‌های سه‌بعدی را در ماه‌ گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد اعلام کرده و می‌گوید: علاوه بر کاهش قیمت‌ها، برخی از شرکت‌های تولیدکننده در تکنولوژی ساخت عینک‌ها تغییراتی ایجاد کرده‌اند و در نتیجه عینک‌هایی سبک‌تر، بدون نیاز به شارژ و... تولید کرده‌اند که البته استفاده از این عینک‌ها تنها برای تلویزیون‌هایی که از تکنولوژی پسیو استفاده می‌کنند، میسر است.

به گفته فعالان بازار، اگر چه تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که فصول پاییز و زمستان فصل رونق بازار تلویزیون است؛ ولی امسال بازار تابستانی تلویزیون گرم‌تر از سال‌های گذشته است و علت هم کاهش قیمت‌ها است.