یک دوربین کوچک با لنز قابل تعویض

بازار دیجیتال- شرکت PENTAX به تازگی دوربین‌های جدیدی را وارد بازار کرده است که سری Q نام دارند و می‌توان آنها را کوچک‌ترین دوربین‌های بدون آیینه با لنز قابل تعویض یا کوچک‌ترین دوربین‌های کامپکت با لنز قابل تعویض نامید. قبل از این شرکت‌های دیگری مانند

Sony، Olympus، Panasonic و Samsung همچنین دوربین‌هایی را وارد بازار کرده بودند. اما تفاوت اصلی دوربین‌های سری

PENTAX Q با دیگر دوربین‌های با لنز قابل تعویض اما در این است که شرکت‌های دیگر با استفاده از حسگر‌های بزرگ هم اندازه حسگر دوربین‌های DSLR، کیفیتی بالاتر از دوربین‌های کامپکت را در بدنه‌ای کوچک در اختیار کاربران قرار دهند. اما Pentax با استفاده از حسگری هم اندازه دوربین‌های کامپکت معمولی (۱/۲. ۳-inch) بیشتر روی قابل تعویض بودن لنز‌هایش کار کرده است تا به عنوان نخستین دوربین کامپکت با لنز قابل تعویض شناخته شود. البته ظاهرا به جز تفاوت در اندازه حسگر، از نظر قابلیت‌ها و کنترل‌ها، تفاوت‌های کمی میان این دوربین و دوربین‌های ILC و DSLR وجود دارد.

دوربینPENTAX Q ، می‌تواند با رزولوشن ۴/۱۲ مگاپیکسل عکاسی کند. حسگر این دوربین از نوع CMOS است و کمترین نویز را در مقایسه با حسگر‌های دوربین‌های دیگر تولید می‌کند. سرعت عکاسی پی‌درپی این دوربین به ۵ فریم در ثانیه می‌رسد و همچنین برای کاربرانی که از آن به عنوان دوربین خانگی استفاده می‌کنند هم وضعیت‌های خودکار مانند

Pentax Auto Pictures که اختصاصی این شرکت است و ۲۱ وضعیت آماده شامل عکاسی از جنگل و عکاسی از کنسرت‌های موسیقی ارائه شده است تا به این ترتیب کار با آن برای کاربرانش راحت‌تر شود.

بدنه Pentax Q از آلیاژ منیزیم سبک وزن و مقاوم و ضد خش ساخته شده است. از طرفی از آنجا که مانند دوربین‌های DSLR شرکت Sony، سیستم لرزشگیر روی حسگر این دوربین قرار گرفته است نیازی به لرزشگیر لنز ندارید و می‌توانید از تمامی لنز‌های با یا بدون لرزشگیر PENTAX روی آن استفاده کنید.

Pentax Q یک وضعیت HDR دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند چندین عکس پی‌درپی از یک صحنه ثبت کرده و در داخل خود دوربین ترکیبی از آنها را ذخیره کنند. همچنین این دوربین می‌تواند با وضوح تصویر Full HD و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند و با استفاده از فرمت فشرده‌سازی بسیار با کیفیت H.۲۶۴ آن را روی کارت‌های حافظه SD، SDHC و SDXC ذخیره کند.

شرکت Pentax اعلام کرده است که این دوربین از ماه پاییز آینده و با قیمتی در حدود ۸۰۰ دلار در بازار جهانی عرضه خواهد شد.