بازار دیجیتال- تبلت‌‌ها یکی از جدیدترین و جنجالی‌‌ترین تحولات دنیای تکنولوژی هستند که با ورودشان در سال‌‌های اخیر حتی بازار دیگر محصولات دیجیتال شخصی را هم تحت تاثیر قرار داده‌‌اند.

جدیدترین تحقیقات انجام شده در این زمینه توسط موسسه تحقیقات بازار Resolve انجام شده است. بر اساس این تحقیقات جدید حالا تبلت‌‌ها به تهدیدی جدی برای دستگاه‌‌هایی مانند نت‌بوک‌‌ها و کتابخوان‌‌های الکترونیکی تبدیل شده‌‌اند. این تاثیر اما گویا برای محصولاتی مانند کنسول‌‌های بازی کامپیوتری چندان چشمگیر نبوده است. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی به بررسی تمایل و میزان خرید کاربران در بازار دستگاه‌‌های دیجیتال قابل حمل پرداخته و متوجه شده‌‌اند که ۵۳ درصد از کاربران بعد از خرید یک تبلت هیچ برنامه‌‌ای برای خرید یک دستگاه کتابخوان الکترونیکی ندارند. همچنین ۴۲ درصد از کاربران هم بعد از خرید تبلت تصمیمی برای خرید یک نت‌بوک یا لپ‌تاپ در سر ندارند.
«الین کولمن» یکی از تحلیل‌‌گران موسسه Resolve در این مورد می‌‌گوید: «ما فکر می‌‌کنیم که تبلت‌‌ها جایگزین نیاز کاربران به کتابخوان‌‌های الکترونیکی می‌‌شوند؛ اما ما همچنین معتقدیم که به خصوص در میان کاربران مسن‌‌تر، مردم همچنان به دنبال یک دستگاه ویژه برای مطالعه هستند.»
نکته جالبی که در این تحقیقات به آن اشاره شده این است که رونق بازار تبلت‌‌ها تاثیر زیادی بر بازار کنسول‌‌های بازی کامپیوتری نداشته است. این روزها یکی از مهم‌‌ترین و پرطرفدارترین کارکرد تبلت‌‌ها در واقع امکان انجام بازی‌‌های کامپیوتری ویژه و جالب با آنها است. البته طرفداران جدی بازی‌‌های کامپیوتری هنوز این نظر را نداشته و به دنبال کنسول‌‌های بازی حرفه‌‌ای هستند. این دسته از کاربران معتقدند که نمی‌‌توانند تمام آنچه را که در یک بازی می‌‌خواهند با تبلت انجام بدهند.
این در حالی است که نت‌بوک‌‌ها و دستگاه‌‌های کتابخوان الکترونیکی همچنان برای باقی ماندن در بازار می‌‌جنگند و به همین دلیل هم همچنان کاربران و طرفداران خاص خودشان را دارند. تولیدکنندگان دستگاه‌‌های کتابخوان الکترونیکی مانند iRiver حالا با اضافه کردن قابلیت‌‌هایی مانند نمایشگرهای با کیفیت و وضوح بالا، برنامه‌‌هایی مانند آفیس و دسترسی به سرویس Google Books توانسته‌‌اند نظر کاربران را به خودشان جلب کنند. از طرفی بعضی از تولیدکنندگان نت‌بوک مانند شرکت Acer هم با طراحی و تولید محصولاتی متفاوت و جالب سعی دارند سهم بازار خودشان را حفظ کنند.
این تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد که ۳۴ درصد از کاربران فعلی تبلت‌‌ها، دو تبلت یا بیشتر دارند و ۷۰ درصد از آنها تصمیم دارند تا سال آینده چندین تبلت دیگر هم بخرند. ۵۷ درصد از این کاربران از تبلت خودشان به صورت پاره وقت یا تمام وقت برای انجام امور کاری استفاده می‌‌کنند؛ کاری که قبلا با استفاده از دستگاه‌‌های نت‌بوک خودشان انجام می‌‌دادند. تبلت‌‌ها اما بیشتر برای مطالعه، خواندن اسناد، وب‌‌گردی و چک کردن ایمیل‌‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.
به طور کلی اما این گزارش نشان می‌‌دهد که تمایل به استفاده از نت‌بوک‌‌ها، لپ‌تاپ‌‌ها و دستگاه‌‌های کتابخوان الکترونیکی به تدریج در حال کاهش است و در مقابل تقاضا برای خرید و استفاده از تبلت‌‌ها در حال افزایش است.