فعال‌ترین سرمایه‌گذاران هوش مصنوعی مولد در جهان

درست به همین دلیل هم هست که Cohere، یک پلتفرم توسعه الگوهای هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها، به تازگی از جذب سرمایه ۴۵۰ میلیون دلاری خبر داده است که در صورت تایید و نهایی شدن، ارزش این شرکت را به ۵ میلیارد دلار خواهد رساند. در ماه آوریل گذشته هم موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی Perplexity با جذب سرمایه ۶۲.۷ میلیون دلاری به ارزش ۱.۰۴ میلیارد دلار رسید. همچنین در ماه فوریه امسال هم استارت‌آپ Lambda که در زمینه رایانش ابری مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، با جذب سرمایه ۳۲۰ میلیون دلاری، به ارزش بازار ۱.۵ میلیارد دلار دست پیدا کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران مختلف دارند، اما در این میان بعضی سرمایه‌گذاران به شکل جدی و کاملا فعال، در این بازار حضور دارند که بین آنها نام‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای هم به چشم می‌خورد. مرکز تحقیقاتی معتبر PitchBook به تازگی فهرستی از ۱۰سرمایه‌گذار فعال در حوزه هوش مصنوعی منتشر کرده است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم.

سکویا (Sequoia): یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهان که در بعضی از مهم‌ترین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مانند اوپن ای‌آی‌(سازنده چت‌بات چت‌جی‌پی) و دستیار هوش مصنوعی حقوقی Harvey سرمایه‌گذاری کرده است. سکویا تا حالا در ۶۹ استارت‌آپ هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است که از این میان چهار شرکت موفق به خروج شده‌اند. متوسط ارزش معاملات سرمایه‌گذاری سکویا در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی ۱۵.۲ میلیون دلار بوده است و بعضی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های آن در این حوزه شامل اوپن ای‌آی، Hugging Face، Harvey و ElevenLabs بوده‌اند.

اندریسن هورویتز (Andreessen Horowitz): این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ تمام فعالیت خودش را روی هوش مصنوعی متمرکز کرده است و حالا در پشت بسیاری از استارت‌آپ‌های این حوزه قرار دارد. پرتفوی این شرکت شامل استارت‌آپ توسعه اپلیکیشن و دیتابیس هوش مصنوعی Pinecone و استارت‌آپ خالق الگوی زبانی بزرگ Mistral است که رقیب فرانسوی اوپن‌ای‌آی به حساب می‌آید. اندریسن هورویتز تا حالا ۶۱سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است، اما هیچ کدام از آنها خروج نکرده‌اند. متوسط ارزش معاملات سرمایه‌گذاری این شرکت ۳۰ میلیون دلار بوده است و بعضی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایش در حوزه هوش مصنوعی در اوپن‌ای‌آی، Mistral، Pinecone و Ideogram انجام شده است.

پایونیر فاند (Pioneer Fund): این شرکت به صورت اختصاصی در شرکت‌هایی که در شتاب‌دهنده بزرگ و معروف وای کامبینیتور (Y Combinator) شکل گرفته‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کند و پرتفوی آن شامل استارت‌آپ اتوماسیون تجارت الکترونیک BoothAI و شرکت تولید ویدئو و تصویر Decohere است. پایونیر فاند یک صندوق ویژه سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی دارد که توسط بنیان‌گذاران فنی و باتجربه در این حوزه اداره می‌شود. این شرکت تا حالا ۵۰ سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده و متوسط ارزش این معاملاتش برابر ۳.۵ میلیون دلار بوده است. هیچ کدام از سرمایه‌گذاری‌هایش در شرکت‌های هوش مصنوعی منجر به خروج نشده است، اما بعضی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایش در این حوزه شامل BoothAI، Decohere، CreatorML و Butternut AI هستند.

سوما کاپیتال (Soma Capital): این شرکت در استارت‌آپ‌های مختلفی در سراسر دنیا و در مراحل مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. پرتفوی هوش مصنوعی این شرکت شامل آژانس توسعه‌دهنده هوش مصنوعی Cognition Labs و سازنده سیستم‌های هوش مصنوعی Imbue که در ماه سپتامبر گذشته با رسیدن به ارزش بازار یک میلیارد دلاری توانست عنوان تک‌شاخ را به خودش اختصاص بدهد. سوما کاپیتال ۴۷ سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است که دو شرکت موفق به خروج شده‌اند. متوسط ارزش سرمایه‌گذاری این شرکت در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی ۳.۵ میلیون دلار بوده است و بعضی از مهم‌ترین آنها شامل Imbue، Cognition Labs، Tavus و Play.ht هستند.

خوسلا ونچرز (Khosla Ventures): شرکت سرمایه‌گذاری شناخته شده و متعلق به سرمایه‌گذار بزرگ، وینود خوسلا که نخستین سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکت اوپن‌ای‌آی بوده است و به همین دلیل به عنوان قهرمان هوش مصنوعی شناخته می‌شود. این شرکت در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مختلفی از جمله استارت‌آپ سازنده چت‌بات هوش مصنوعی Replika و دستیار هوشمند طراحی SketchPro که در میان معماران و طراحان محبوبیت دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. خوسلا ونچرز تا حالا ۴۲ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی انجام داده است و متوسط ارزش معاملات سرمایه‌گذاری آن برابر ۱۴ میلیون دلار بوده. بعضی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های آن در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی شامل اوپن‌ای‌آی، Analog Inference، Replika و SketchPro.ai بوده است.

آلومنی ونچرز (Alumni Ventures): این شرکت که به‌طور اختصاصی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند، یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی دارد و در بعضی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های فضایی هم سرمایه‌گذاری کرده است. پرتفوی این شرکت شامل استارت‌آپ توسعه‌دهنده الگوی زبانی بزرگ Cohere و Lamba و استارت‌آپ رایانش ابری GPU بو‌ده است که هر دوی آنها حالا تک‌شاخ‌های یک میلیارد دلاری هستند. آلومنی ونچرز ۴۱ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی انجام داده است که دو خروج موفق هم داشته‌اند و متوسط ارزش سرمایه‌گذاری‌های آن در این حوزه ۱۰.۵ میلیون دلار بوده است.

لایتاسپید (Lightspeed): این شرکت در بعضی از مهم‌ترین استارت‌آپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی از جمله سازنده الگوی هوش مصنوعی انتشار پایدار تولید ویدئو Stability AI و همچنین پلتفرم آموزش الگوهای زبانی بزرگ برای کسب‌وکارها Snorkel AI، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت ۳۹ سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده و یک خروج موفق داشته است. متوسط ارزش سرمایه‌گذاری آن در این زمینه ۲۲ میلیون دلار بوده است.

گینگلز (Gaingels): این شرکت با ماموریت ترغیب و تروج تغییرات اجتماعی و به‌طور ویژه از طریق سرمایه‌گذاری، در پشت استارت‌آپ‌هایی از جمله پلتفرم اتوماسیون برای ارائه‌دهندگان خدمات تجارت الکترونیک People.AI و توسعه‌دهنده راهبرهای هوش مصنوعی Shield AI قرار دارد. گینگلز ۳۶ سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام داده است که ارزش متوسط آنها ۹.۳ میلیون دلار بوده.

تایگر گلوبال (Tiger Global): این شرکت سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در هوش مصنوعی مولد انجام داده است و در پشت دو سازنده مهم الگوی زبانی بزرگ یعنی اوپن ای‌آی و Cohere قرار دارد. تایگر گلوبال در استارت‌آپ ارکستراسیون برای تنظیم و بهینه‌سازی الگوهای زبانی OctoAI هم سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت ۳۴ سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده که متوسط ارزش آنها برابر ۵۰ میلیون دلار بوده است.

گری‌لاک پارتنرز (Greylock Partners): این شرکت که در سال ۱۹۶۵ تاسیس شده، در پشت استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی از جمله پلتفرم قصه‌گویی Tome و سازنده چت‌بات هوش مصنوعی Inflection قرار دارد. بد نیست بدانید که استارت‌آپ Inflection در ماه مارس امسال در یک معامله عجیب، موفق به جذب ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه از سوی مایکروسافت شد. این شرکت ۳۲ سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده و یک خروج موفق داشته است. متوسط ارزش سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه هوش مصنوعی برابر ۲۸.۴ میلیون دلار بوده است.