مریم عسگری- بازار گوشی تلفن همراه نیز مانند کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر، طی ماه‌های اخیر بنا به دلایلی چون، نوسانات ارزی و در پی آن رشد قیمت‌ها، کاهش تقاضا در بازار و... روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند.

به گفته فعالان بازار طی مدتی که از سال جدید می‌گذرد، بازار گوشی کمتر روزهای رونق را به خود دیده است و این موضوع باعث شده است روند واردات و عرضه مدل‌های جدید و گران قیمت گوشی تلفن همراه به بازار کندتر از سابق شود.
محمد محسنی، یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در پاساژ علاءالدین می‌گوید، طی یکی دوماه گذشته، میزان عرضه انواع گوشی‌ به طور چشمگیری کاهش یافته که با استمرار این شرایط پیش‌بینی می‌شود ورود مدل‌های جدید به طور گسترده به بازار با رشد مجدد قیمت‌ها توام باشد که البته این موضوع به ضرر بازار است.
فعالان بازار همچنین از افزایش تقریبی تقاضا برای گوشی‌های ارزان قیمت و در کنار آن افزایش تنوع مدل‌های ارزان قیمت در بازار گوشی تلفن همراه خبر می‌دهند.
معروف، یکی از فعالان بازار گوشی تلفن‌همراه، در این باره می‌گوید، طی هفته‌های اخیر با توجه به نوسانات ارزی و کاهش عرضه گوشی تلفن همراه، بسیاری از خریداران گوشی به امید ارزان شدن این گوشی‌ها از خرید خودداری کرده و گروهی نیز به خرید گوشی‌های ارزان قیمت با میانگین قیمت 80 تا 150 هزار تومان روی آورده‌اند.
تفاوت رکود بین بازار گوشی و سایر کالاها
با وجودی که گوشی تلفن همراه دارای یک اتحادیه مستقل نیست، اما باید گفت بازار این کالا کاملا مستقل از سایر کالاهای حوزه دیجیتال و حتی لوازم صوتی و تصویری که با گوشی تلفن همراه اتحادیه‌ای مشترک دارند فعالیت می‌کند. بنابراین قوانین خاص خود را دارد.
شاید برایتان جالب باشد بدانید، حتی برخی از مفاهیم در بازار این کالا با سایر کالاها متفاوت است. به عنوان مثال معنی و مفهوم همین رکودی که مدت‌ها است جان فعالان بازار کالاهای مختلف را به لب رسانده است بین بازار موبایل و بازار کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری و... متفاوت است. به گفته فعالان بازار گوشی، برخلاف سایر کالاها، رکود در بازار گوشی به معنای کاهش شدید تقاضا برای کالاها در بازار نیست. بلکه به معنای کاهش تقاضا برای گوشی‌های گران‌قیمت و باقابلیت است که قیمتی بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارند و در مقابل افزایش تقاضا برای نمونه‌های ارزان قیمت با قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار و نهایتا ۲۰۰ هزار تومان است.به گفته مردانی، یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در خیابان جمهوری، هر وقت تقاضا برای گوشی‌های گران قیمت در بازار کاهش می‌یابد، نمونه‌های ارزان قیمت با رشد تقاضا مواجه می‌شوند و این موضوع سودی برای فروشنده در بر ندارد؛ چرا که گوشی‌های ارزان قیمت معمولا مدل‌های قدیمی هستند که محدوده قیمت مشخصی دارند و فراز و نشیب‌های قیمتی خود را پشت سر گذاشته‌اند. ولی نمونه‌های جدید و گران قیمت اینطور نیستند و فروش آنها برای فروشنده سود دارد. زیرا هنوز به سراشیبی قیمت نرسیده‌اند و به حکم جدید بودنشان قیمت بالاتری دارند. موضوع جالب دیگر این است که طی مدت اخیر در بازار گوشی تلفن همراه، نمونه‌های گران قیمت در حد اندکی مخاطب دارند. ولی گوشی‌هایی با میانگین قیمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان چندان مخاطب ندارند.به عبارتی خریداران گوشی یا از گروه کم درآمد هستند یا از گروه مرفه.


گوشی‌های پرفروش در بازار
براساس اعلام فعالان بازار، نوکیا همچنان در بازار گوشی تلفن همراه جزو پرفروش‌ها است و گوشی‌های ارزان قیمت این برند نیز رتبه اول فروش را به خود اختصاص داده‌اند. سامسونگ، ال جی و سونی‌اریکسون نیز مقام دوم، سوم و چهارم در بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. فروشندگان لوازم جانبی گوشی تلفن همراه، همچنین از کاهش تقاضا برای تجهیزات جانبی گوشی تلفن همراه، طی هفته‌های گذشته در بازار خبر دادند. در این گزارش ما نمونه‌های پرفروش ارزان قیمت و نمونه‌های گران قیمت بازار را معرفی می‌کنیم.
پرفروش‌های نوکیا در بازار
به گفته فعالان بازار، گوشی 5130 نوکیا که قیمت آن حدود 100 هزار تومان است طی هفته اخیر توانسته است از فروش بالایی در بازار تلفن همراه برخوردار شود و در لیست پرفروش‌ترین‌های هفته گذشته قرار گیرد. همچنین مدل 2700 این برند نیز با بهای فروش 100 هزار تومانی توانسته مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گیرد. مدل 2730 از دیگر گوشی‌های پرفروش نوکیا بود که با بهای 95 تا 105هزار تومانی در اختیار مشتریان قرار گرفت. گوشی C2-01 از دیگر گوشی‌های پرفروش این برند در بازار بود که با بهای 105 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گرفت. گوشی‌های 2330 و 6303 کلاسیک هم به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های نوکیا در بازار تلفن همراه معرفی شدند. قیمت این دو مدل گوشی به ترتیب به بهای 60 و 148 هزار تومان است.
و اما مدل E۷ از گوشی‌های جدید و گران قیمت نوکیاست که در بازار با قیمتی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این گوشی به دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز است و به امکانات ارتباطی نظیر WLAN، پورت USB، بلوتوث و... مجهز است. مدل N۸ هم گوشی محبوبی است که با قیمتی حدود ۴۹۰ تا ۵۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل C۷ هم از گوشی‌های گران‌قیمتی است که توجه اندک مخاطبان گوشی‌های گران قیمت را به خود جلب کرده است. این گوشی با قیمتی حدود ۴۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
سونی‌اریکسون
مدل‌های zylo، k۹۷۰، hazel و X۱۰ و Z۱MINI از گوشی‌های پرفروش سونی اریکسون هستند که قیمتی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارند. مدل‌های SPIRO و CEDAR هم از گوشی‌های پرفروش با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هستند که به ترتیب با قیمت ۷۸ هزار و ۸۴ هزار تومان به فروش می‌رسند.
از میان گوشی‌های گران‌قیمت هم مدلXPERIA X10 که با قیمت 450 هزار تومان به فروش می‌رسد و همچنین مدل SATIO که قیمتی حدود 400 هزار تومان دارد در ردیف پرفروش‌ها هستند. مدل XPERIA PLAY هم از گوشی‌های گران قیمتی است که قیمت آن حدود 930 تا 940 هزار تومان است.
ال جی
از خانواده LG گوشی‌های GU230 و GU200 در لیست پرفروش‌ترین‌های ال‌جی قرار گرفته‌اند که قیمتی حدود 70 هزار تومان دارند. این دو مدل گوشی که فاقد امکانات بالایی هستند به دلیل برخورداری از بهای پایین مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گرفته است. همچنین KP105، GX200 ،C105 از دیگر گوشی‌های ال‌جی در بازار بود که با قیمت 100 هزار تومانی در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند جای گرفته‌اند. فعالان بازار همچنین از عرضه یک گوشی جدید طی ماه آینده به بازار خبر دادند کهGT500 Puccini نام دارد و قیمت آن کمتر از 200 هزار تومان است. مدل‌های GD880،CW620 نیز از نمونه‌های گران‌قیمت این برند است که به ترتیب با قیمت 308 هزار تومان و 380 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
سامسونگ
سه مدل S5253، S5560 وS5233 سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های سامسونگ در بازار تلفن همراه معرفی شدند. این گوشی‌ها به ترتیب با قیمت 170، 175، 138 هزار تومان به بازار عرضه شد. همچنین S3850 یکی دیگر از گوشی‌های پرفروش این برند در بازار بود که با بهای 145 هزار تومانی در سطح بازار تلفن همراه عرضه شد.C3303 نیز از دیگر گوشی‌های پرفروش ارزان قیمت این برند کره‌ای در بازار است که با قیمت 97 هزار تومانی با تقاضای بالایی از سوی مشتریان روبه‌رو شده است.
همچنین دو مدل B۳۴۱۰ و B۵۳۱۰ به عنوان پرفروش‌های بازار معرفی شدند که به ترتیب به بهای ۱۳۴ و ۱۶۵هزار تومان به فروش می‌رسند.
مدل i9010 هم از نمونه‌های گران‌قیمت این برند است که قیمتی حدود 800 هزار تومان دارد.
اچ تی سی و اپل
در بساط این برندهای گران قیمت خبری از گوشی‌های ارزان‌قیمت نیست. ولی با این حال این برندها طرفداران خاص خود را دارند که در زمان رکود و رونق به سراغ مدل‌های خاص این برندها می‌آیند. از خانواده اپل فعلا IPHONE 4 فروش بالایی دارد که قیمت نمونه 32 گیگابایتی آن حدود 970 هزار تومان و قیمت نمونه 16 گیگابایتی آن 850 هزار تومان است. از خانواده HTC هم مدل‌های DESIRE Z با قیمتی حدود
۵۲۰ هزار تومان و HD۷ با قیمتی حدود ۴۵۰ هزار تومان جزو پرفروش‌ها هستند.