تبادل بیانیه و جوابیه بین فیلیمو و ساترا به خاطر تشابه نام یک پلتفرم

فیلیمو در ادامه و با انتقاد از عملکرد ساترا درباره اعطای مجوز به فیلیمیوم در بیانیه‌‌‌ای عنوان کرد: «تاسف‌‌‌انگیز اینکه ساترا با بی‌‌‌تعهدی و بی‌‌‌تجربگی محض به این شرکت مجوز رسمی و کتبی فعالیت داده و کاملا غیر‌مسوولانه، در پاسخ به شکایات و تماس‌‌‌های مردمی و گزارش‌‌‌های مکتوب ما، با بی‌‌‌تفاوتی از کنار آن گذشته و فیلیمو و فیلیمیوم را مشابه و گمراه‌‌‌کننده نمی‌‌‌داند! تاکنون بیش از ۳۰‌هزار تماس با مرکز تماس فیلیمو مبنی بر گمراهی در پرداخت و اشتباه در تمایز برند فیلیمو و فیلیمیوم ثبت شده و حتما چند برابر کاربران مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌‌‌اند و نهاد رگولاتور شجاعت پذیرفتن خطای خود در اعطای مجوز و جلوگیری از تضییع حقوق چند ده‌هزار کاربر معترض را ندارد. از شما مردم و مخاطبان فیلیمو می‌‌‌خواهیم که هوشیار باشید و فریب تخفیف‌‌‌های ۸۴ درصدی این شرکت خطاکار در پیامک‌‌‌ها یا تبلیغات دیجیتال را نخورید. همچنان متاسفیم که در این شرایط، با وجود پیگیری حقوقی در مراجع ذی‌صلاح -به دلیل زمان‌بربودن برای نیل به نتیجه- کاری بیش از اطلاع‌‌‌رسانی از دست فیلیمو برنمی‌‌‌آید.»

در واکنش به این موضوع پلتفرم فیلیمیوم هم به فیلیمو هشدار داد که به جای تخریب رقبا، بر سرویس خود تمرکز کند. فیلیمیوم در این جوابیه، عملکرد فیلیمو را یک رویکرد فراقانونی در ایجاد فضای رسانه‌‌‌ای کذب علیه برند فیلیمیوم اعلام کرد و به فیلیمو پیشنهاد داد که به جای تخریب اینچنینی رقبا، روی سرویس، محتوا و تبلیغات خود تمرکز کند. فیلیمیوم در این جوابیه به نکاتی درباره حوزه فعالیت و عملکرد خود اشاره کرده است: «فیلیمیوم یک رسانه مستقل بوده و محتوا، قیمت‌‌‌گذاری و تبلیغات کاملا منحصربه‌‌‌فرد خود را دارد و هیچ شباهتی به پلتفرم‌‌‌های دیگر موجود در بازار ندارد. فیلیمیوم از روز اول فعالیت با اخذ کلیه مجوزهای لازم اقدام به ارائه سرویس کرده است. برند فیلیمیوم از ترکیب فیلم و پریمیوم به معنای محتوای باکیفیت و غنی ایجاد شده و از نظر نام‌گذاری ارتباطی با سایر پلتفرم‌‌‌ها ندارد.

با توجه به قیمت‌های بالای سایر پلتفرم‌‌‌ها، فیلیمیوم اقدام به ارائه بسته‌‌‌های اقتصادی و تخفیف‌‌‌های ویژه کرده است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است. تمرکز فیلیمیوم بر ارائه محتوای باکیفیت براساس نیاز مشتریان در بازار رقابتی ایران است. فرآیند خرید اشتراک در فیلیمیوم شفاف بوده و از لحظه نخست بر مزیت رقابتی خود که ارائه بسته محتوایی ارزان‌قیمت است تکیه کرده است. همچنین فیلیمیوم از هرگونه شفاف‌‌‌سازی برای مشتریان استقبال کرده و انتخاب مشتریان بر اساس آگاهی کامل را ملاک عمل قرار می‌‌‌دهد. کارشناسان پشتیبانی فیلیمیوم همواره در حال پاسخگویی به ابهامات و اطمینان از سرویس‌‌‌دهی کامل سامانه هستند.»

در نهایت یک روز بعد ساترا به عنوان نهاد ناظر در حوزه پلتفرم‌‌‌های نمایش خانگی به موضوع ورود کرد و از مدیران فیلیمو خواست تا قبل از بیان «نسبت‌‌‌های ناروا» قوانین کشور را مطالعه کنند. ساترا در واکنش به صدور بیانیه‌‌‌ فیلیمو به بهانه صدور مجوز برای رسانه‌‌‌ای به نام فیلیمیوم که فیلیمو مدعی است نامی نزدیک به نام آن را برای سکوی خود برگزیده و به حریم منافع این بنگاه اقتصادی نزدیک شده، جوابیه صادر کرد. ساترا در این جوابیه عنوان کرد: «دعوا بر سر واژه فیلم نیست چون عبارت فیلم، کلمه‌‌‌ای عام است و فیلیمو تا این لحظه ادعایی برای مالکیت این کلمه در کل جهان حقیقی و مجازی اعلام نکرده است، بلکه مساله افزودن دو حرف به آن است که برای فیلیمو حقوق مالکانه ایجاد می‌‌‌کند؛ اما افزودن چهار حرف به همان واژه عام برای فیلیمیوم ناقض حقوق دیگران می‌شود.»

بر همین اساس روابط عمومی ساترا به فیلیمو توصیه کرده است تا قبل از بیان نسبت‌‌‌های ناروا نسبت به نهاد تنظیم‌‌‌گر، قوانین کشور در این زمینه را مطالعه کند و تاکید کرده است: «مبنای صدور مجوز به رسانه‌‌‌ها در ساترا دامنه اینترنتی آنهاست که فرآیند اختصاص نام و حل و فصل اختلافات از طریق مرکز ثبت دامنه کشوری ایران (ایرنیک) انجام می‌شود و موضوع شباهت فیلیمو و فیلیمیوم در آن مرکز مطرح نبوده و هر دو دامنه ثبت قانونی شده‌‌‌اند. بنابراین رسانه‌‌‌های «فیلیمو» و «فیلیمیوم» مطابق مجوزهای اعطا شده، دو رسانه مجزا هستند و این امکان فراهم شده که کاربران رسانه‌‌‌ها بتوانند برای استعلام اعتبار مجوزها یا اخذ اطلاعات رسانه‌‌‌های دارای مجوز به سامانه ساترا مراجعه کنند. ساترا در پایان یادآور می‌شود که بر اساس قانون، رسانه‌‌‌هایی که متقاضی استفاده از علامت‌‌‌ تجاری (نمانام و …) هستند در زمان اخذ مجوز ملزم به ارائه مستندات ثبت علامت در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند و طبیعتا ساترا نمی‌تواند اشخاص را از منافع نام دامنه اینترنتی یا علامت تجاری ثبت شده قانونی به صرف ادعا یا ناخوشایندی رقبایشان محروم کند.»