نیویورک برای شبکه‌های اجتماعی قانون گذاشت

انتظار می‌رود کتی هوچول، فرماندار نیویورک، هر دو قانون را امضا کند تا به اجرا گذاشته شوند. فرماندار نیویورک از این دو قانون به عنوان گام تاریخی رو به جلو در تلاش‌ها برای رسیدگی به بحران سلامت روان جوانان و ایجاد یک محیط دیجیتالی امن‌تر برای جوانان استقبال کرد. درآمد شرکت‌های شبکه اجتماعی مانند متا پلتفرم که پلتفرم‌هایش شامل فیس‌بوک و اینستاگرام است، ممکن است از این قوانین ضربه ببیند. حامیان این قانون به مطالعات اخیر دانشگاه هاروارد اشاره کردند که نشان داد شش پلتفرم بزرگ شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۲، معادل ۱۱ میلیارد دلار از تبلیغات برای کاربران خردسال درآمد داشته‌اند. حامیان این لوایح همچنین به مطالعاتی اشاره کرده‌اند که نرخ بالای افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و سایر مشکلات سلامت روان را با آنچه که آنها به عنوان استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی توسط نوجوانان تعریف می‌کنند، مرتبط می‌دانند.

انجمن صنعتی «نت چویس» این قانون را محکوم کرد و در بیانیه‌ای آن را «حمله به آزادی بیان و اینترنت باز» خواند که وب‌سایت‌ها را مجبور می‌کند همه محتوا را سانسور کنند، مگر اینکه بازدیدکنندگان برای احراز سن خود، شماره شناسایی ارائه کنند. این گروه اعلام کرد: «اقدامات مشابه سه ایالت دیگر را به عنوان اقدامات مغایر با قانون اساسی، با موفقیت به چالش کشیده است.» سخنگوی فرماندار نیویورک گفت: «این قانون، محتوای یک سایت را سانسور نمی‌کند و اعلام کرد استفاده از یک یا چند روش احراز سن را پیش‌بینی می‌کند که ناشناس بودن کاربر را حفظ می‌کند.»

 شرکت متا که مارک زاکربرگ، رئیس و مدیرعامل آن، موسس فیس‌بوک است، از این لایحه حمایت کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما با تمام جنبه‌های این لوایح موافق نیستیم، از تبدیل شدن نیویورک به نخستین ایالتی که قانونی را تصویب می‌کند که مسوولیت فروشگاه‌های اپلیکیشن را به رسمیت می‌شناسد، استقبال می‌کنیم.» بر اساس لایحه‌ای به نام «سیف» که مخفف عبارت «توقف بهره‌برداری از فیدهای اعتیادآور» است، کاربران شبکه‌های اجتماعی زیر ۱۸ سال، باید رضایت والدین را برای مشاهده فیدهای «اعتیادآور» دریافت کنند. این فیدها به‌طور کلی، به عنوان محتوایی تعریف می‌شوند که از حساب‌هایی می‌آید که آنها دنبال نمی‌کنند یا مشترک آنها نیستند، اما توسط الگوریتم‌هایی ارائه می‌شوند که برای نگه داشتن آنها در یک پلتفرم برای مدت زمان تا حد ممکن طولانی، طراحی شده‌اند. به جای آن، کاربران خردسال در شبکه‌های اجتماعی ممکن است فید زمانی محتوا را از حساب‌هایی که دنبال می‌کنند یا از محتوای عموما محبوب، دریافت کنند. حامیان این لوایح می‌گویند این همان روشی است که فیدهای شبکه‌های اجتماعی قبل از ظهور الگوریتم‌های «اعتیادآور»، براساس آن کار می‌کردند. کاربران خردسال همچنان می‌توانند موضوعات خاص مورد علاقه خود را جست‌وجو کنند، با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و به گروه‌های آنلاین بپیوندند، در حالی که الگوریتم‌های غیراعتیادآوری که برای عملکردهای جست‌وجو یا فیلتر کردن محتوای ناخواسته یا نامناسب استفاده می‌شوند، همچنان بدون رضایت والدین مجاز خواهند بود.

طبق خلاصه لایحه دادستان کل نیویورک، این قانون در خصوص پلتفرم‌هایی به‌کار بسته می‌شود که فیدهای آنها عمدتا شامل محتوای تولید شده توسط کاربر و مطالبی است که بر اساس داده‌هایی که از آنها جمع‌آوری می‌کند، به کاربران توصیه می‌شود. در این خلاصه از فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک، توییتر و یوتیوب به عنوان پلتفرم‌هایی نام برده شده است که مشمول این اقدام می‌شوند. لایحه همراه که «قانون حفاظت از داده‌های کودکان نیویورک» نامیده می‌شود، تمام سایت‌های آنلاین را از جمع‌آوری، استفاده، به اشتراک‌گذاری یا فروش داده‌های شخصی افراد زیر ۱۸ سال منع می‌کند، مگر اینکه «رضایت آگاهانه» کاربران را دریافت کنند، یا جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری چنین داده‌هایی کاملا ضروری باشد. برای کاربران زیر ۱۳ سال، رضایت آگاهانه باید از سوی والدین باشد. متخلفان مشمول پرداخت جریمه‌های مدنی یا جریمه‌های بالغ بر ۵ هزار دلار به ازای هر تخلف می‌شوند. بر اساس گزارش رویترز، یوتا در مارس سال ۲۰۲۳، به نخستین ایالت در آمریکا تبدیل شد که قوانینی را برای تنظیم دسترسی کودکان به شبکه‌های اجتماعی تصویب کرد و پس از آن، قانون مشابه در ایالت‌های دیگر از جمله آرکانزاس، لوئیزیانا، اوهایو و تگزاس به تصویب رسید.