در سال‌های بعد از این رویداد، این رگولاتور به دلیل موافقت با انجام این معاملات، با انتقادهای قابل توجهی مواجه بوده است. در سال ۲۰۲۰ این آژانس ضدانحصارطلبی از شرکت متا شکایت کرد و مدعی شد این شرکت بازار شبکه‌های اجتماعی را با خرید رقبای نوظهور به انحصار خود درآورده است. شرکت متا با این استدلال که میلیاردها دلار در این اپلیکیشن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است و کمیسیون تجارت فدرال نباید از تایید قبلی خود در خصوص این ادغام‌ها پشیمان شود، تلاش می‌کند مانع بررسی این پرونده شکایت شود.

با این حال، کمیسیون تجارت فدرال روز سه‌شنبه در اظهارنامه‌ای اعلام کرد این پرونده شامل اطلاعاتی است که شرکت متا در فایل‌های خود داشته و در زمان بررسی‌های اولیه ارائه نکرده است. این آژانس اعلام کرد به درخواست شرکت متا، کمیسیون تجارت فدرال فقط بررسی محدودی از معاملات انجام داد. این کمیسیون اکنون شواهد بسیار بیشتری از جمله اسنادی که متا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ قبل از خرید اینستاگرام و واتس‌اپ ارائه نکرد، در اختیار دارد.

کریس اسگرو، سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای گفت: ‌«کمیسیون تجارت فدرال نتوانسته است برای حمایت از ادعاهای خود شواهدی ارائه دهد. در عوض شواهد نشان می‌دهد که شرکت متا با رقابت شدیدی روبه‌رو است و سرمایه‌گذاری قابل توجه این شرکت در اینستاگرام و واتس‌اپ و تبدیل این اپلیکیشن‌ها به خدماتی که میلیون‌ها کاربر امروزی به صورت رایگان از آنها لذت می‌برند، به نفع مصرف‌کنندگان بوده است. کمیسیون تجارت فدرال در چهار سال گذشته هیچ کاری برای جمع‌آوری مدارک محکمه‌پسند انجام نداده است، در حالی که شرکت متا میلیاردها دلار برای ساخت محصولات با کیفیت سرمایه‌گذاری کرده است.»

محبوبیت اینستاگرام در موفقیت مستمر شرکت متا نقش کلیدی داشته است. طبق مدارک دادگاهی در این پرونده، اینستاگرام در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ درآمد ۱۶.۵ میلیارد دلاری داشته است که تقریبا ۳۰ درصد از درآمد کلی شرکت متا بود. این شرکت در گزارش درآمد سه ماهه خود، درآمد اینستاگرام را مشخص نمی‌کند. ادعای اخیر علیه شرکت متا، نخستین ادعا در خصوص اینکه این شرکت شبکه اجتماعی اطلاعات تاثیرگذار بر روند بازبینی قراردادهای خرید ارائه نکرده است، نیست. رگولاتورهای ضدانحصارطلبی اروپایی، در سال ۲۰۱۷، شرکت متا را به دلیل ارائه اطلاعات گمراه‌کننده درباره قرارداد خرید واتس‌اپ، ۱۱۰ میلیون یورو (۱۲۲.۱ میلیون دلار) جریمه کردند. بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرده است که شرکت متا، پلتفرم خود را برای کاربرانی که بیشتر به برنامه‌هایشان وابسته هستند، تنزل داده است و تبلیغات را در ابتدا در اینستاگرام و سپس در فیس‌بوک به میزان قابل توجهی افزایش داده است. همچنین اینستاگرام را از منابع لازم برای نوآوری و بهبود ویژگی‌ها محروم کرده است.