ما را هک کردند؛ ولی زنده می‌مانیم

ندا لهردی

صنعت بازی‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر رونق خوبی پیدا کرده است و به همین دلیل هم فضای رقابتی را در بازار انواع کنسول‌ها و بازی‌ها ایجاد کرده است. حالا شرکت‌های فعال در این صنعت سعی دارند با داشتن حضوری پر رنگ‌تر در این بازار سهم بیشتری از این رقابت را به خودشان اختصاص بدهند. در این میان شرکت Sony به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسول‌های بازی که درصد قابل توجهی از کاربران بازی‌های کامپیوتری جهان را در اختیار دارد، تلاش می‌کند جایگاهش را در این بازار تثبیت کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، بازار کشورهای پیشرفته و بزرگ مانند آمریکا بیشترین تقاضا را برای کنسول‌ها و بازی‌های کامپیوتری دارند و کاربران آن هر روز تمایل بیشتری به استفاده از کنسول‌های حرفه‌ای و بازی‌های موبایل پیدا می‌کنند.

در همین راستا، مجله آنلاین نیویورک تایمز به تازگی گفت‌وگویی با مدیر عامل Sony در آمریکا انجام داده است. در این مصاحبه «جک تریتون» درباره تمرکز شرکتش بر کنسول‌های بازی و بازی‌های موبایل و البته حملات هکرها در ماه‌های اخیر به شبکه PlayStation این شرکت می‌گوید.

شبکه Sony در دو ماه اخیر چندین بار مورد حملات هکرها قرار گرفته است. شما برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

از زمان این حملات ما با هوشیاری و حساسیت بیشتری مراقب همه چیز هستیم؛ اما اگر روزنامه‌ها را بخوانید می‌بینید که شرکت‌های زیادی بارها مورد حملات هکرها قرار گرفته‌اند. با این حال این اتفاق برای ما یک زنگ بیداری بوده است. ما حالا حس می‌کنیم که سیستم‌های ایمن‌تری داریم.

آیا این حملات باعث شده است که شما تعدادی از مشتریانتان را از دست بدهید؟

بیش از ۹۰ درصد از مشتریان ما که بیش از ۷۰ میلیون نفر هستند، با افزایش سطح ایمنی شبکه‌ها برگشته‌‌اند. همان‌طور که می‌دانید با عرضه بازی‌ها و تجهیزات جدید در امسال، ما انتظار داریم شاهد ورود گروه جدیدی از کاربران باشیم.

بعضی از هکرها می‌گویند شرکت Sony می‌خواهد کاربران را از ایجاد هر نوع تغییر و اصلاحی در PlayStation۳ بترساند. آیا این درست است؟

نه اصلا این‌طور نیست، ما هر تغییر مستقل و جدیدی را در بازی‌ها می‌پذیریم. ما ابزاری را در اختیار افراد قرار داده‌ایم که امکان به وجود آوردن تجربه‌های جدید را به آنها می‌دهد. ما هیچ حمایتی از تلاش افراد برای هک محصول و دزدیدن نرم‌افزارهای ویژه آن نمی‌کنیم.

آیا می‌دانید که چه کسی Sony را هک کرده است؟ برای حفاظت از مشتریانتان بعد از این حملات چه کاری انجام می‌دهید؟

خیر، ما هنوز هیچ اطلاعاتی درباره فرد یا افرادی که این حملات را انجام داده‌اند، نداریم. ما سمت جدید «مدیر ارشد امنیت اطلاعات» را تعیین کرده‌ایم تا به این ترتیب بتوانیم تمام فعالیت‌ها و اقدامات امنیتی خودمان در کل شرکت را واقعا متمرکز کنیم. ما هر کاری را که بتوانیم برای حفاظت از کاربران و مشتریانمان انجام می‌دهیم.

Sony چطور بر بازی‌های موبایلی متمرکز شده است؟

کنسول جدید PlayStation Vita در پایان سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی معرفی می‌شود. هدف ما این است که با همان PlayStation قابل حمل اصلی به سال ۲۰۰۴ برگردیم و تجربه کاملی از یک کنسول بازی قابل حمل را به افراد بدهیم. برای رسیدن به این هدف با استفاده از Vita ما دو دوربین را یکی در جلو و یکی در پشت دستگاه اضافه کردیم تا امکان انجام بازی به صورت واقعی‌تری را به کاربران بدهیم. ما همچنین قابلیت GPS را هم به این دستگاه اضافه کرده‌ایم.

شما در یک PalyStation قابل حمل با GPS چه می‌کنید؟

ما می‌خواهیم بازی‌های مبتنی بر مکان را تولید کرده و افراد را با گیمرها در نزدیک‌ترین فاصله‌شان مرتبط کنیم. این قابلیتی است که ما آن را «near یا نزدیک» می‌نامیم.

آیا می‌توان انتظار داشت که بازی‌های موبایلی واقعا زیاد بشوند؟

بله. شما به زودی شاهد ورود بازی‌های زیادی با این قابلیت‌های جدید خواهید بود. این اتفاق همزمان با حرکت جهان واقعی به سمت تجربه بازی‌های جدید رخ می‌دهد.

شما چطور انتظار دارید که صنعت بازی در چند سال آینده تغییر شکل بدهد و دگرگون بشود؟

وقتی ما اولین بار وارد این تجارت شدیم، مخاطب هدف ما پسر بچه‌های ۱۲ تا ۱۷ ساله بودند. حالا اما ما به دنبال گیمرهایی هستیم که قبلا هیچ بازی انجام نداده‌اند. به این ترتیب فضای کلی صنعت بازی از راه‌های مختلف برای کاربران در حال رشد است.

آیا شما نگران این نیستید که iPod Touch یا iPad کاربران PlayStation Portable را بدزدند؟

خیر، موضوع جالب درباره گیمرها این است که آنها تاثیر زیادی بر آنچه می‌خواهند بازی کنند می‌گذارند. اگر والدینشان بگوید که یک iPad به آنها می‌دهند تا با آن بازی کنند اما دوستانشان با یک کنسول دیگر مانند PSP بازی کنند، آن وقت آنها به دنبال راهی برای داشتن یک PSP می‌گردند.

آیا شما تا حالا هیچ بازی برای پلت‌فرم iOS تولید نکرده‌اید؟

خیر، فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که ما تا حالا به آن فکر کرده باشیم. وقتی شما برای توسعه یک سیستم میلیون‌ها و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنید -همانطور که ما برای PlayStation کردیم واقعا می‌خواهید که تمام منابعی را که در اختیار دارید برای پشتیبانی از آن صرف کنید.

شرکت Sony یکی از طرفداران بازی‌های سه بعدی است. آیا کاربران از این موضوع استقبال می‌کنند؟

کاملا با آن موافقم. استیون اسپیلبرگ به من گفت که تصاویر سه‌بعدی ایده خوبی برای تولید فیلم به او می‌دهند. گیمرها هم این تجربه را با انجام بازی‌های مبتنی بر تکنولوژی سه بعدی به‌دست می‌آورند. با ورود مانیتورهای سه بعدی ارزان قیمت، شما به زودی شاهد انفجار بازی‌های کامپیوتری سه بعدی خواهید بود. ما قرار است یک تلویزیون سه بعدی را در پاییز معرفی کنیم که تنها ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

آیا فکر می‌کنید Sony صنعت بازی‌های موبایلی را از دست بدهد؟

همکاری موبایلی ما که با نامSony Ericsson در بازار شناخته می‌شود، موبایل‌های هوشمند ما را روانه بازار می‌کند. این در حالی است که ما محصولی به نام PlayStation Suite را داریم که با اغلب موبایل‌های هوشمند آندرویدی کار می‌کند. به این ترتیب ما به هدفمان نزدیک‌تر می‌شویم.

آیا Sony برنامه‌ای برای عرضه تبلت‌های جدید دارد؟

شرکت Sony امسال دو تبلت جدید آندرویدی را به بازار عرضه کرد. در حال حاضر بازار این تبلت‌ها تا حد زیادی به رونق بازار آندروید وابسته است. Google شریک خوبی برای ماست و یک تمایل دو طرفه در این شراکت وجود دارد.

با این اوصاف بزرگ‌ترین رقیب شما کیست؟

من فکر می‌کنم زمان کنونی، دوره افراد کم حرف و زرنگ باشد. به نظر من باید مانند یک دستگاه و تولیدکننده بازی خیلی خیلی زرنگ و هوشمند باشی و تجربه قدرتمندی را به کاربران بدهی تا بتوانی در این بازار باقی بمانی.