رشد تقاضا در بازار موقتی است

بازار دیجیتال- اگر چه بازار خرید و فروش لپ‌تاپ طی مدت اخیر روزهای بی‌رونق و سردی را سپری می‌کند و کمتر کسی با توجه به رشد قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر اقدام به خرید لپ‌تاپ می‌کند، ولی فعالان بازار معتقدند بازار از اواسط تیرماه دوباره رونق می‌گیرد و می‌توان شاهد بازگشت تعادل در عرضه و تقاضا کالاها و نظم قیمت‌ها در بازار بود. البته برخی از فعالان بازار اعلام کردند که از اواخر هفته گذشته بازار با افزایش نسبی میزان تقاضا مواجه شده است. به گفته آنها طی دو تا سه روز اخیر قیمت‌ها در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است که این موضوع باعث شده است میزان تقاضا تا حدودی در بازار افزایش یابد.

مجتبی مولودی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر رضا در این باره می‌گوید: با توجه به این موضوع که امتحانات برخی از گروه‌های تحصیلی به پایان رسیده است، بازار با رشد تقاضا مواجه شده است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود با متعادل شدن نرخ ارز، قیمت‌ها هم در بازار روند طبیعی را در پیش گرفته و شاهد رشد میزان تقاضا در بازار باشیم.

علی مشرقی، یکی دیگر از فعالان بازار رضا نیز می‌گوید: طی روزهای اخیر بازار با افزایش تقاضا مواجه شده است. ولی این افزایش تقاضا در حدی نیست که بتوانیم به آن دل خوش کنیم و بگوییم بازار در حال خروج از دوران رکود است.

به گفته وی، طی هفته‌های آینده تعطیلات میان هفته زیادی داریم که همه اینها روی بازار تاثیر می‌گذارد.

وی نیز معتقد است ،باید منتظر نشانه‌های تغییر از اواسط یا اواخر تیر ماه باشیم.

درحالی‌که فعالان بازار رضا از کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند، فعالان سایر مراکز خرید و فروش کامپیوتر این ادعا را تکذیب کرده و می‌گویند، طی مدت اخیر میزان کاهش قیمت در حدی که اعلام شده است نبوده و انتشار این خبر تنها برای جلب توجه خریداران به سوی بازار است.

به گفته معروفی، یکی از فعالان بازار، با توجه به شرایط بازار امکان کاهش قیمت‌ها در بازار وجود ندارد و باید منتظر شرایط بازار و ثبات نرخ ارز بود و پس از آن برای کاهش یا افزایش قیمت تصمیم‌گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان تقاضا تا حدودی در بازار افزایش یافته است، گفت: بیشترین میزان افزایش تقاضا مربوط به کالاهای ارزان قیمت است که معامله آنها تاثیر چندانی در شرایط فعلی بازار ندارد.

فعالان بازار با تاکید بر این نکته که تا زمانی که نرخ ارز ثابت نشود نمی‌توان در مورد روند قیمت‌ها در بازار اظهارنظر و تصمیم‌گیری درستی کرد گفتند، فعالان بازار نیز از شرایط فعلی گله‌مندند و مایلند قیمت‌ها کاهش یابد تا بتوانند اجناس خود را به فروش برسانند. ولی با توجه به شرایط بازار فعلا کاهش قیمت‌ها ریسک است.