ویروس استارس وجود خارجی ندارد

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنایع و معادن گفت: هدف اصلی ویروس استاکس نت، تخلیه اطلاعاتی صنعت هسته‌ای ایران بود که البته این ویروس به هدف اصلی خود دست نیافت؛ ولی به هر حال توانست بخشی از اطلاعات صنعتی ایران را به خارج از کشور منتقل کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان محمود لیایی در نشستی با اشاره به این‌که آمار دقیقی از حجم اطلاعات منتقل شده از کشور توسط ویروس استاکس نت وجود ندارد، اظهار کرد: ما ستاد دفاع سایبری صنعت و معدن را با هدف آموزش، پیشگیری و مقابله با ویروس‌های صنعتی تشکیل دادیم. البته احساس خطر همیشه وجود دارد و ممکن است همین حالا هم ویروس‌هایی در حال انتقال صنعتی کشور باشند که ما از‌ آنها بی‌خبر باشیم.

او با اشاره به این‌که آمار دقیقی از میزان آلودگی واحدهای صنعتی به ویروس استاکس نت وجود ندارد، گفت:‌ برخی واحدهای صنعتی گزارش‌هایی را درباره ایجاد اختلال در فعالیت خود ناشی از استاکس نت به ما داده‌اند.

وی همچنین درباره ویروس استارس توضیح داد: فقط یک نفر درباره این ویروس اظهار نظر کرد که او هم هیچ دلیل و مدرکی نداشت. به طور کلی ویروس با نام استارس وجود خارجی ندارد، بلکه نام اصلی آن ویروس استاف است. لیایی افزود: تاکنون هیچ دستگاهی آلوده شدن خود به ویروس استاف را به ما اعلام نکرده است و به نظر می‌رسد اخبار منتشر شده درباره شیوع این ویروس در ایران بیشتر تبلیغاتی بوده است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنایع در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سرمایه‌گذاری هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در صنعت IT و حوزه‌های مرتبط با آن طی برنامه پنجم توسعه توضیح داد: به این ترتیب در برنامه پنجم سالانه باید ۲۵۰ میلیارد تومان در صنعت IT کشور سرمایه‌گذاری شود. همچنین سهم صنعت IT از تولید ناخالص کشور طی برنامه پنجم باید به دو درصد برسد.

ضمن این که سهم صنعت IT از صادرات غیر نفتی کشور نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بالغ بر ۵/۱ درصد شود.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که برنامه سرمایه‌گذاری در صنعت IT کشور طی برنامه پنجم توسعه تا پایان شهریور ماه امسال تدوین می‌شود، اظهار کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم صنعت IT از تولید ناخالص داخلی ایران از نظر رقمی به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته لیایی، هم اکنون سهم صنعت فناوری اطلاعات از GDP کشور بین ۱/۰ تا ۲/۰ درصد است.