ژاپن روز گذشته از تکمیل ساخت ابررایانه تازه خود به نام K Computer خبر داد. با این حساب عنوان کشور مالک برترین ابررایانه جهان از چین گرفته و نصیب ژاپنی‌ها شد. این ابررایانه در موسسه علوم رایانه‌ای RIKEN در شهر کوبه ژاپن ساخته شده است. این ابررایانه از نظر سخت‌افزاری بی‌نظیر بوده و دارای ۵۴۸۳۲۵ هسته است. سرعت ابررایانه یاد شده ۱۲/۸ پتافلاپس در ثانیه است و می تواند بیش از ۸ کوآردیلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. هر کوآردیلیون برابر ۱۰ به توان ۱۵ است.

K Computer توسط شرکت فوجیتسو ساخته شده و برای نصب ۵۴۸۳۲۵ هسته در آن از هزاران تراشه ۸ هسته‌ای SPARC۶۴ در این محصول بهره گرفته شده است. همچنین پلت‌فرم پیشرفته تعاملی Tofu با سرعت ۵ گیگابایت در ثانیه روی این ابررایانه نصب شده است.

K Computer در یک ساختمان سه طبقه جا داده شده است و برای خنک کردن آن هم یک خانه و تاسیسات مجزا در نظر گرفته شده است. از این ابررایانه برای مدل سازی‌های پزشکی، فیزیکی، مهندسی و انجام شبیه‌سازی‌های فوق پیشرفته استفاده خواهد شد.

پیش از این و از پاییز سال ۲۰۰۶ ابررایانه Tianhe-۱A ساخت چین در صدر این فهرست قرار داشت. سرعت این ابررایانه نزدیک به ۶/۲ پتافلاپس بود.