لپ‌تاپ گران شد، قطعات کامپیوتر نه

بازار دیجیتال- با وجودی که قیمت اکثر کالاهای حوزه کامپیوتر در حد قابل توجهی افزایش یافته است، ولی فعالان بازار از ثبات قیمت انواع رم، پردازنده و نرم‌افزار‌های مختلف، کیف لپ‌تاپ و کالاهای این چنینی خبر می‌دهند. به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر روند قیمت کالاهای این‌چنینی نداشته است. در رابطه با وضعیت بازار گفت‌وگوی کوتاهی با عباسی، یکی از فعالان این صنف داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود رشد قیمت‌ها بیشتر روی کالاهایی مانند لپ‌تاپ، مانیتور، ماوس، کیبورد و... محسوس است و در مورد کالاهایی نظیر رم و مادربورد شاهد این رشد قیمت نیستیم. علت چیست؟

تغییر قیمت بیشتر در مورد کالاهایی محسوس است که میزان تقاضای بیشتری در بازار دارند.

یعنی رم و مادربورد تقاضای اندکی در بازار دارند؟

خیر. نمی‌توان گفت تقاضا برای این کالاها اندک است، ولی به اندازه لپ‌تاپ و ... نیست. از طرفی، قیمت یک لپ‌تاپ حداقل ۵۰۰ هزار تومان است و تغییر قیمت این کالا محسوس‌تر از قیمت یک رم ۳۰ هزار تومانی است.

یعنی ممکن است در مورد رم و مادربورد و... هم تغییر قیمت رخ داده باشد، ولی به دلیل قیمت پایین‌تر این کالاها نسبت به کالاهای گران قیمت بازار این تغییر قیمت محسوس نباشد؟

بله. ولی فعلا بیشتر تغییر قیمت روی کالاهای گران‌قیمت و همچنین پرمخاطب بازار است و اکثر کسبه قیمت قطعات کامپیوتری را افزایش نداده‌اند.

پیش‌بینی شما از وضعیت بازار چیست؟

به نظر من اگر شرایط بازار به همین منوال پیش رود، طی روزهای آینده با رشد بیشتر قیمت‌ها و همچنین افزایش قیمت کالاهایی نظیر رم و مادربورد و کیف لپ‌تاپ و... مواجه شویم.