مریم عسگری
فرا رسیدن فصل تابستان روی بازار کالاهای مختلفی تاثیر می‌گذارد.از کالاهای حوزه کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری گرفته، تا کالاهای حوزه دیجیتال.

قصه دوربین‌های دیجیتال هم همین‌طور است.
هر سال با فرا رسیدن فصل سفرهای تابستانی بازار این کالا گرم و پررونق می‌شود و همچنین شرکت‌های عرضه‌کننده مدل‌های جدیدتری را به بازار روانه می‌کنند.
به گفته فعالان این صنف، بازار دوربین‌های دیجیتال، معمولا از نیمه دوم خردادماه تا اواسط شهریورماه رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و می‌توان گفت این مدت دوران طلایی برای بازار دوربین به حساب می‌آید. به گفته فعالان بازار دوربین، با وجودی که قیمت‌ها طی ماه گذشته افزایش یافته است، اما این رشد قیمت باعث نشده است که از توجه کاربران دوربین به این کالا کاسته شود. گویی ثبت لحظات زندگی برای کاربران دوربین‌ها اهمیت زیادی دارد. در این گزارش ما چند نمونه از دوربین‌های پرفروش در سه سری حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و خانگی را در برندهای پرفروش بازار معرفی می‌کنیم.
CANON
دوربین‌های کانن تحت دو نمایندگی مطرح به بازار داخلی عرضه می‌شوند.
به گفته عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار اگر قصد خرید دوربین حرفه‌ای یا همان SLR از این خانواده را دارید، باید توجه داشته باشید که قیمت‌ها با جزئیات دقیق به شما ارائه شود. به عنوان مثال برخی از شرکت‌ها قیمت بدنه را به مشتری اعلام می‌کنند و مشتری هنگام خرید متوجه می‌شود باید برای خرید لنز نیز مبلغی هزینه کند که با توجه به قیمت بالای دوربین‌های حرفه‌ای و تجهیزات آن، بهتر است قبل از خرید جزئیات دقیق را از فروشنده پرسید.
وی مدل‌های 60D و 5D مارک 2 را از دوربین‌های حرفه‌ای و پرفروش CANON در بازار داخلی معرفی کرد.
به گفته وی مدل ۵D مارک ۲ از دوربین‌های باقابلیت این برند است که قیمت بالاتری هم نسبت به سایر مدل‌های حرفه‌ای آن برند دارد. ۵D مارک ۲ سه میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی با یک لنز ۱۰۵mm-۲۴ که قیمتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد توجه بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای را به خود جلب کرده است.
مدل 60D نیز از دوربین‌های حرفه‌ای پرفروش CANON است که قیمت بدنه آن یک میلیون و 450 هزار تومان است. این دوربین هم با لنز 24105 انتخاب مناسبی برای عکاسان حرفه‌ای است.
اما مدل D۵۵۰ از دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای باقابلیت این برند است که قیمت کمتری نسبت به دو مدل قبلی دارد. این دوربین همراه با یک لنز ۱۸۵۵ با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. اگر قصد خرید دوربین خانگی از خانواده CANON را هم دارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های SX۳۰،SX۲۱۰ و G۱۲ بروید. به گفته عمادی مدل G۱۲ از دوربین‌های باقابلیت و پرفروش این برند است که با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت مدل‌های SX۲۱۰ و SX۳۰ هم به ترتیب ۵۹۰ هزار تومان و ۳۸۰ هزار تومان است. مدل IXUS ۳۰۰ جزو پرفروش‌های بازار است که با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
NIKON
مدل D۷۰۰ از دوربین‌های پرفروش از سری حرفه‌ای نیکون است که قیمت بدنه آن سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. این دوربین ۱/۱۲ مگاپیکسلی، همراه با لنز ۲۴۱۰ با قیمت حدود چهار میلیون تومان به بازار عرضه شده است. اگر قصد دارید از سری نیمه حرفه‌ای این خانواده یک دوربین خریداری کنید، مدل D۷۰۰۰ یکی از باقابلیت‌ها است. این دوربین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومانی همراه با یک لنز ۱۰۵-۱۸ به بازار عرضه شده است.
اگر قصد دارید مبلغ کمتری هزینه کنید می‌توانید به سراغ مدل D90 بروید. این دوربین نیز همراه با یک لنز 105-18 با قیمت یک میلیون و 370 هزار تومان به بازار عرضه شده است.
مدل D۳۱۰۰ نیز از دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای ارزانی است که از دو نمونه قبلی قیمت کمتری دارد. این دوربین همراه با یک لنز ۵۵-۱۸ با قیمت ۸۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
کاربران دوربین‌های خانگی نیکون هم می‌توانند به سراغ مدل‌های P700، T300 و L120 بروند که به ترتیب با قیمت 420 هزار تومان، 570 هزار تومان و 360 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
بر اساس اعلام شرکت نیکونگرش، مدل S۹۱۰۰ نیز از دوربین‌های تازه‌واردی از سری خانگی است که به زودی وارد بازار می‌شود.
PANASONIC
قیمت دوربین‌های این برند،کمتر از قیمت دوربین‌های برندهای مطرح بازار(نیکون و کانن) است. دوربین‌های این برند بیشتر مورد استقبال کاربران نیمه حرفه‌ای و خانگی قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام کاوه، مدیر فروش بخش دوربین‌های شرکت بانیان الکترونیک، عرضه‌کننده دوربین‌های پاناسونیک در بازار داخلی، مدل TZ۱۰ از پرفروش‌های بازار است. این دوربین نیمه حرفه‌ای در بازار با قیمت ۴۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین مدل FZ100 از دوربین‌های باقابلیت این برند است که در رده دوربین‌های حرفه‌ای قرار دارد. ولی اکثرا کاربران نیمه حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این دوربین که قابلیت زوم 24 برابر را دارد با قیمت 620 هزار تومان به فروش می‌رسد.
از سری خانگی دوربین‌ها این برند نیز مدل F۳ فروش خوبی دارد. این دوربین جمع و جور و کوچک با قیمت ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
SONY
این برند با عرضه دوربین‌های سایبر شات خود محبوبیتی بیش از پیش نزد کاربرانش یافت.
سونی نیز مانند سایر برندها برای سه دسته حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و کاربران خانگی چند نمونه دوربین به بازار عرضه کرده است. بر اساس اعلام توتونچی، مسوول فروش دوربین‌های سونی در فروشگاه سونی مرکزی، مدل NEX-3 و NEX-5 از دوربین‌های سه بعدی حرفه‌ای سونی هستند که قیمتی حدود 750 هزار تومان تا یک میلیون و 100 هزار تومان دارند.
از سری نیمه‌حرفه‌ای هم مدل‌های HX۱۰۰ و HX-۷ جزو پرفروش‌های بازار هستند. قیمت این دوربین‌ها حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.
از سری خانگی دوربین‌های سونی هم می‌توانید به سراغ مدل W570 بروید که قیمت آن 305 هزار تومان است.
سایر برندها
سامسونگ، المپیوس، سیگما و... از برندهای دیگری هستند که در بازار داخلی با گارانتی شرکت‌هایی نظیر سام‌سرویس، شرکت بازرگانی ایران، نورنگار و... به فروش می‌رسند، ولی نمایندگی فروش برخی از این برندها تمایلی برای معرفی مدل‌های پرفروش خود ندارند.
مدیر فروش یکی از این شرکت‌های عرضه‌کننده این دوربین‌ها، علت این امر را لو رفتن مدل‌های پرفروش این برند نزد رقبا دانست و گفت: در صورتی که سایر رقبا نسبت به مدل‌های پرفروش ما آگاهی یابند، روی این مدل‌ها با قابلیت‌های بیشتر با برند دیگر مانور می‌دهند و به این ترتیب بازار را از دست ما می‌گیرند.مدیر فروش بخش دوربین‌های شرکت مهوار الکترونیک عرضه‌کننده دوربین‌های جی وی سی نیز با بیان این مطلب که مدل‌های جدید دوربین‌های این برند هنوز وارد بازار نشده است گفت، فعلا از ارائه اطلاعات معذوریم!