در حالی که موضوع صادرات میلیون دلاری نرم‌افزار مورد مناقشه فعالان این صنعت است، رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار از صادرات ۸۰ میلیون دلاری نرم‌افزار در سال ۸۹ خبر داده است. محمدرضا طلایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه آمار صادرات نرم‌افزار هر سال در نیمه اول سال بعد اعلام خواهد شد، اظهار داشت: هم‌اکنون اسناد و مدارک جمع‌آوری شده از صادرکنندگان نرم‌افزار کشور به سازمان توسعه تجارت ارسال شده است و این سازمان پس از بررسی و تایید کمیسیون ماده ۱۹ مبلغ صادرات نرم‌افزار طی سال ۸۹ را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برآوردهای اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار از رقمی حدود ۸۰ میلیون دلار برای صادرات نرم‌افزار در سال ۸۹ حکایت دارد، ادامه داد: صادرات نرم‌افزار کشور سالانه حدود ۲۰ درصد رشد داشته است، اما سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ رشد کمتری را در این بخش شاهد هستیم.

طی سال‌های اخیر موضوع صادرات نرم‌افزار میان فعالان این صنعت موضوعی پرمناقشه بوده به طوری که برخی از این فعالان صنعت نرم‌افزار ایران را در حد صادرات رشد یافته تلقی نمی‌کنند. این گروه اعتقاد دارند که هیچ‌کدام از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری در مجموعه صادرکنندگان فعلی قرار ندارند و این نشان دهنده ابهام در این آمارها است.

در همین حال اما رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار با بیان اینکه صادرات نرم‌افزار در سال ۸۸ مبلغ ۷۵ میلیون دلار بوده و این رقم در سال ۸۷ حدود ۶۵ میلیون دلار اعلام شده است، ادامه داد: به طور قطع در این حوزه صادرات بیشتری را از سوی شرکت‌های داخلی شاهد هستیم، اما بسیاری از این شرکت‌ها اسناد و مدارک خود را به اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار ارائه نکرده و در لیست نهایی صادرکنندگان برای برآورد مبلغ صادرات قرار نمی‌گیرند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار از شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده نرم‌افزار خواست تا با عضویت در این اتحادیه هم از بسته حمایتی و تسهیلاتی که سازمان توسعه تجارت در اختیار این بخش می‌گذارد استفاده کنند و هم آمار صادرات نرم‌افزار را در کشور بهبود بخشند.