موشواره‌ای برای سطوح شیشه‌ای

با پیشرفت فناوری و ورود موس‌های لیزری به بازار، میز‌های کار به پد موس تبدیل شدند، اما همچنان محدودیت‌هایی در سطوح قابل استفاده وجود داشت. برای مثال به دلیل خاصیت عبور اشعه‌ها از شیشه، روی سطوح شیشه‌ای و برخی از میزهای صیقل خورده موس‌های لیزری روی این سطوح قابل استفاده نبوده یا کارایی پایینی داشتند.

اما شرکت لاجیتک که در زمینه تولید لوازم جانبی فعالیت می‌کند این مشکل را حل کرده است و به تازگی موشواره‌ای (موس) ساخته است که روی سطوح شیشه ای نیز کار می‌کند.

این موس که «Darkfield» (میدان تاریک) نام دارد، روی سطوح شیشه‌ای دچار مشکل نمی‌شود.

بر اساس اعلام لاجیتک از آنجا که روش کار موس‌های لیزری تشخیص حرکت به واسطه ناهمواری و بی نظمی سطح کار است، به همین دلیل روی سطوحی صیقلی و صاف مثل شیشه و گرانیت، در تشخیص حرکت دچار مشکل می‌شوند.

فناوری میدان تاریکی اولین بار توسط دانشمندان برای دیدن میکرو ارگانیسم‌های بسیار ریز با میکروسکوپ اختراع شد.

لنز‌های این فناوری تنها اشعه‌هایی که با زاویه بازتابیده شده‌اند را ثبت می‌کند تا محیط زیر لنز کاملا تاریک به نظر بیاید. هنگامی که ذرات بسیار ریز یا خراش‌های میکروسکوپی روی سطح وجود داشته باشد، اشعه‌ها به صورت زاویه‌دار به طرف سنسور بازتابیده می‌شوند و نقاط نورانی بسیار کوچکی روی میدان تاریک پدید می‌آید. با ثبت تغییر مکان این نقاط نورانی موس جهت و سرعت حرکت را تشخیص می‌دهد. فناوری میدان تاریک لاجیتک برای اولین بار روی موس‌های Performance MX و Anywhere MX این شرکت عرضه شده است.