کامپیوترهای شخصی مغلوب iPad

بازار دیجیتال- بازار کامپیوتر در ماه‌های اخیر دستخوش تغییرات مختلفی شده است؛ تغییراتی که به دنبال عرضه محصولات دیجیتال شخصی جدید مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند اتفاق افتاده‌اند. این روزها کارشناسان و تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که بازار کامپیوترهای شخصی تا حد قابل توجهی تحت تاثیر بازار تبلت‌ها قرار خواهند گرفت. جدیدترین آمار و تحقیقات منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli نشان می‌دهد فروش انواع کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۱ به دنبال رونق بازار تبلت‌ها به خصوص iPad کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که بعضی از این کارشناسان معتقدند بیشترین تاثیر و در واقع رکود در بازار نت‌بوک‌های ارزان قیمت به وجود می‌آید.

در گزارش iSuppli آمده است که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۱ به ۳/۸۱ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با صادرات ۶/۸۱ میلیون دستگاه در فصل اول سال ۲۰۱۰ کاهش ۳/۰ درصدی داشته است. این در حالی است که سه شرکت از پنج شرکت تولیدکننده برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی با کاهش سالانه صادرات جهانی محصولاتشان در این فصل مواجه شده‌اند.

در این میان، گویا نت‌بوک‌های تجاری شرکت Acer بیشترین تاثیرپذیری را داشته‌اند، تا جایی که صادرات کامپیوترهای شخصی این شرکت در فصل اول امسال با کاهش ۴/۲۰ درصدی به ۲/۹ میلیون دستگاه رسیده است. در مقابل، اما صادرات جهانی این شرکت در فصل اول سال ۲۰۱۰ برابر ۶/۱۱ میلیون دستگاه بوده است.

«ماتئو ویلکینز» یکی از تحلیل‌گران iSuppli در این مورد می‌گوید: «افزایش رونق بازار تبلت‌های رسانه‌ای و در راس آنها iPad فضای رقابتی و رکود شدیدی را به صنعت کامپیوترهای شخصی تحمیل کرده است. این روزها تمام توجه کاربران و خریداران به تبلت‌ها است و کامپیوترهای شخصی حتی از نوع قابل حمل‌شان در اقلیت قرار گرفته‌اند».