رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ آیین‌نامه سرویس‌های چندرسانه‌‌ای که به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده، تا چند روز آینده خبر داد. محمد کرم‌پور، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: آیین‌نامه قبلی (MMS (Multimedia Messaging Service به قوت خود باقی است و این آیین‌نامه، آخرین آیین‌نامه‌ای است که در زمینه محتوا تنظیم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این آیین‌نامه با توجه به رفع نیازهای اپراتور سوم تلفن همراه، برای اپراتور چهارم نیز کفایت می‌کند؟ گفت: بله؛ البته آیین‌نامه جدید MMS از آیین‌نامه‌های پیشین متفاوت است. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز در مرحله سرویس‌محوری هستیم و محتوا محوری، آینده این مرحله است و به این ترتیب آیین‌نامه MMS تدوین شده هم برای اپراتور سوم و هم برای اپراتور چهارم کافی است و این آخرین آیین‌نامه‌ای است که در زمینه محتوا تنظیم خواهد شد.

ابهام در واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم

یک هفته از زمان اعلام واگذاری تجاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم موبایل می‌گذرد؛ اما همچنان خبری از عرضه این سیم‌کارت‌ها نیست. به گزارش خبرنگار مهر، زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه اپراتور سوم که قرار است برای نخستین بار تکنولوژی نسل سوم موبایل را در کشور ارائه کند ۳۱ مردادماه سال ۸۹ بوده و این اپراتور در آن زمان گواهی عدم تداخل مضر فرکانس را از رگولاتوری دریافت و مبلغ حق‌الامتیاز اولیه را پرداخت کرده است.

براین اساس اپراتور تامین تله کام که موفق به دریافت پروانه فعالیت برای واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم در کشور شده است، بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه، ۹ ماه فرصت داشت که بهره برداری تجاری از این شبکه را آغاز کند و در غیر این صورت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طبق پروانه باید با این اپراتور برخورد کند.

با وجودی که طبق پروانه، اپراتور سوم باید سیم‌کارت‌های خود را حداکثر تا اول خردادماه عرضه می‌کرد و نیز با وجودی که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اول خردادماه در جمع خبرنگاران از آغاز واگذاری این سیم‌کارت‌ها به صورت تجاری و در تهران خبر داده بود، اما تاکنون سیم‌کارتی از سوی این اپراتور واگذار نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات - ۲۷ اردیبهشت‌ماه - از واگذاری آزمایشی و محدود سیم‌کارت‌های اپراتور سوم طی روزهای آینده خبر داد و گفت: پس از طی مراحل تایید کیفیت عرضه عمومی‌این سیم‌کارت‌ها نیز آغاز خواهد شد.

این در حالی است که تاکنون سیم‌کارتی از سوی این اپراتور حتی به صورت آزمایشی عرضه نشده است و دکتر کرم پور در پاسخ به این سوال که واگذاری تجاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم چرا مشهود نیست، گفته است: «مسوولان این اپراتور کار را شروع کرده و در حال ارائه سیم‌کارت هستند؛ یعنی اول یک سیم‌کارت می‌دهند، یک ساعت بعد ۲ سیم‌کارت می‌دهند، سپس ۳ و ۴ سیم‌کارت می‌دهند و تا ۱۵ میلیون و ۳۰ میلیون سیم‌کارت می‌رود.» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته که اپراتور سوم در حال آماده‌سازی مکانی است که مردم بروند و سیم‌کارت را از آنجا خریداری کنند.