افزایش قیمت‌ها و ریزش تقاضا

بازار دیجیتال- بازار کامپیوتر طی هفته‌های اخیر با تحولاتی در زمینه قیمت و میزان عرضه و تقاضا مواجه شده است که از نظر فعالان بازار شرایط بازار نسبت به زمان مشابه سال‌های قبل کمی عجیب است. رشد قیمت‌ها به دلایل گوناگون، یکی از اتفاقاتی است که بازار طی هفته‌های اخیر با آن مواجه بوده است و این موضوع باعث ریزش تقاضا در بازار برای کالاهای مختلف شده است.

از طرفی فعالان بازار نیز به دلیل شرایط نامساعد بازار، تمایل چندانی برای به فروش رساندن کالاهای خود به ویژه کالاهایی که احتمال رشد قیمت آنها زیاد است، ندارند. چرا که روند صعودی نرخ حواله‌های ارزی باعث شده است فعالان بازار کمی دست به عصا تر برای به فروش رساندن اجناس خود عمل کنند.

اما به هرحال به هر دلیل که باشد فعلا در بازار خبری از رونق نیست و اکثر مراجعین به بازار افرادی هستند که به قول فعالان بازار برای تماشا به بازار می‌آیند.

به گفته فعالان بازار، طی هفته‌های اخیر روند قیمت‌ها در بازار به دلایلی چون، نوسانات ارزی، رشد نرخ حواله‌های ارزی، کاهش عرضه محصولات برخی از برندها به بازار و... صعودی بوده و در شرایط فعلی فعالان بازار تمایلی برای به فروش رساندن کالاهای خود ندارند؛ چرا که پیش بینی آنها از وضعیت بازار این است که طی روزهای آینده با رشد بیشتر قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.

سامان حسینی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: با افزایش دوباره قیمت دلار آزاد قطعات کامپیوتری مانند پردازنده، رم، مادربورد و لپ تاپ گران خواهد شد و به نظر می‌رسد اتفاقی که چند ماه قبل دامن‌گیر بازار کامپیوتر شده بود (رشد ناگهانی نرخ حواله‌های ارزی) دوباره به جریان افتاده است.

محمد حیدری، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: با وجود اعلام مسوولان بانک مرکزی مبنی بر کنترل بازار ارز قیمت دلار، هم‌اکنون دلار آزاد با نرخ یک‌هزار و ۲۰۰ تومان توسط صرافی‌ها به فروش می‌رسد.

به گفته وی، با توجه به این شرایط بیشتر فعالان بازار کامپیوتر، در حال حاضر برای سفارش و حواله زدن دست نگه داشتند تا قیمت دلار ثابت بماند، عده‌ای هم به معاملات کالاهای قدیمی خود می‌پردازند. برخی دیگر از فعالان بازار نیز با افزایش قیمت کالاهایی که از قبل سفارش داده‌اند به التهاب بازار بیشتر دامن زده‌اند.

بیگی یکی از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب که طی مدت اخیر اتفاقات زیادی دست در دست هم داده اند تا بازار با رشد قیمت مواجه شود گفت: بی‌شک بروز این اتفاقات به ضرر بازار و فعالان آن است .به گفته وی، طی مدت اخیر میزان تقاضا در بازار چندان مطلوب نبوده است.

محمد بیاناتی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به رشد قیمت محصولات دو برند اپل و سونی گفت: طی مدت اخیر با توجه به رشد قیمت این محصولات در بازار، سایر برندها نیز قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند. به گفته وی، البته دلیل رشد قیمت محصولات سایر برندها رشد نرخ ارز و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و... بوده است.

محسن بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به این موضوع که پیش‌بینی می‌شود جریان رشد نرخ حواله‌های‌ ارزی موقتی باشد، گفت: به نظر می‌رسد مانند چندماه قبل که بازار با این مشکل مواجه شده بود این مساله با دخالت بانک مرکزی رفع شود.

فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند طی مدت آینده مشکل نرخ حواله‌های ارزی رفع و شرایط بازار تا حدودی متعادل می‌شود. به گفته آنها تجربه به آنها نشان داده این شرایط در بازار پایدار نیست و روزهای پررونق برای بازار در راه است.