25 درصد تلویزیون‌ها در بازار قاچاق هستند

بازار دیجیتال- با وجودی که فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری پیش‌بینی کرده بودند بازار این کالا طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، رونق گذشته را باز می‌یابد، ولی این اتفاق نیفتاد و فعالان بازار علاوه بر رکود حاکم بر بازار از مشکلاتی نظیر حضور گسترده کالاهای قاچاق در بازار و... خبر می‌دهند. به گفته سلیمانی، یکی از فعالان بازار، اندک تقاضایی که در بازار صورت می‌گیرد مربوط به کالاهای بدون گارانتی است و این موضوع باعث اعتراض آن دسته از کسبه به عرضه کالاهای با گارانتی می‌پردازند شده است. به گفته وی، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بازار تلویزیون را نمونه‌های بدون گارانتی و قاچاق به خود اختصاص داده‌اند.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری تهران نیز گفته است: در حال حاضر حدود۲۵ درصد بازار تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی کشور از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق تامین می‌شود. این درحالی است که محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری حجم کالاهای قاچاق در بازار تلویزیون را تنها ۵ درصد اعلام کرده است.

«اما ابراهیم درستی» رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری با اشاره به عدم مبارزه جدی با قاچاقچیان کالاهای دیجیتالی در مبادی مرزی کشور می‌گوید: حجم کالاهای قاچاق در بازار داخلی ۵ درصد نیست و سهولت واردات غیرقانونی این کالای دیجیتالی باعث شده است تا افراد به راحتی به تلویزیون‌های غیراستاندارد و قاچاقی در مرزهای کشور بپردازند. وی همچنین افزود: هم‌اکنون بیشترین تلویزیون‌های ال سی دی قاچاق از مبادی مرزی مریوان، بانه و کردستان روانه بازار می‌شود. وی گفت: در حال حاضر در میان لوازم صوتی و تصویری کشور تلویزیون‌های LCD بیشترین میزان قاچاق را نسبت به سایر کالاها به خود اختصاص داده اند.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری تهران با تاکید بر اینکه کالاهای قاچاق به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش هیچ تضمینی از لحاظ کیفیت ندارند، اعلام کرد: از آنجایی که اطمینانی به استانداردسازی لوازم دیجیتالی قاچاق مانند تلویزیون‌های LCD نیست، علاوه بر آسیب رساندن به سلامت مصرف‌کننده در صورت خرابی شامل هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی نمی شود و این به ضرر مصرف‌کننده است.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری خواستار جلوگیری قاعده قاچاق LCD از سوی وزارت بازرگانی شد و تاکید کرد: در صورت عدم نظارت در مرزهای کشورو عدم برخورد با فعالان غیرقانونی بازار این کالای دیجیتالی مانند بازار تلفن همراه مملو از کالاهای قاچاق و غیراستاندارد می‌شود.