یک موسسه تحقیقاتی بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات با بررسی بازار موبایل و مارک‌های تولیدکنندگان مختلف این دستگاه‌ها، نشان داد که در سه ماه نخست سال 2011 فروش تلفن‌های همراه هوشمند با رشد حدود 80 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بودند.

به گزارش مهر، بررسی‌های جدید موسسه IDC نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۱ فروش تلفن‌های همراه هوشمند نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۷/۷۹ درصد رشد داشته اند و بیشترین فروش مربوط به سامسونگ، HTC و اپل و کمترین توفیق برای RIM و نوکیا بوده است.
در گزارش جدید IDC درباره بازار تلفن همراه در اروپای غربی دو شگفتی برای نوکیا رقم خورد؛ اول اینکه این شرکت فنلاندی برای اولین بار نقش خود را به عنوان مهم‌ترین سازنده تلفن همراه هوشمند در دنیا به اپل واگذار کرد.
به طوری‌که در اروپا، شرکت کوپرتینو با در اختیار داشتن ۸/۲۰ درصد از رقم بازار و رشد ۹/۴۸ درصدی فروش «آی- فون» به شماره یک تلفن‌های همراه پیشرفته تبدیل شده و نوکیا با کسب ۶/۱۹ درصد از رقم بازار اروپا در رتبه دوم ایستاده است.
دومین شگفتی ثبت شده مربوط به نوکیا در گزارش IDC این است که برای اولین بار در اروپا این شرکت نقش خود را به عنوان اولین سازنده تلفن‌های همراه به شرکت کره‌ای سامسونگ واگذار کرد.
درحال حاضر سامسونگ با یک افزایش ۳/۵ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته و فروش ۲/۱۳ میلیون دستگاه ۳/۲۹ درصد از بازار موبایل اروپا را در دست دارد. در این مورد، نوکیا با سهم ۹/۲۷ درصد از رقم این بازار کاهش ۳/۱۰ درصدی تعداد تلفن‌های همراه و فروش ۶/۱۲ میلیون دستگاه در رتبه دوم ایستاده است.
به گفته «یرونیمو»، به دلیل تقاضای بالای تلفن‌های همراه هوشمند لمسی، مارک‌هایی چون نوکیا و سونی‌اریکسون نتوانستند با مارک‌های جدید و پرقدرتی چون اپل و محصولات جدیدی که سامسونگ برپایه سیستم‌عامل‌های «آندروید» و «بادا» عرضه می‌کند، رقابت کنند.
در سطح جهانی و از نظر بررسی تولیدکنندگان، نوکیا با فروش ۵/۱۰۸ میلیون دستگاه موبایل (تلفن همراه و تلفن همراه هوشمند) و با در اختیار داشتن ۲/۲۹ درصد از بازار همچنان بزرگترین تولیدکننده موبایل در دنیا است؛ هرچند این شرکت نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۱۰ با یک کاهش ۵ درصدی مواجه بوده است.